Mikor éri meg igazán kártyával fizetni?

2015. november 16. 11:45 - Napi Csárt

A MNB egy nemrégiben megjelent tanulmánya azt vizsgálja, hogyan változnak a boltok és más elfogadóhelyek költségei attól függően, hogy kártyával, vagy készpénzzel fizetünk náluk.

kepkivagas3.JPGEzek alapján akkor lesz olcsóbb kártyával fizetni, ha a vásárlásokon belüli aránya eléri a 40 százalékot. Ehhez azonban a következő 5-6 évben a jelenlegi 20 százalékos éves növekedési ütem helyett körülbelül évi 30 százalékos bővülésre lenne szükség. A kártyás fizetések költsége a magas fix költségek és alacsony változó költségek miatt arányosan egyre csökken, míg a készpénzes fizetés költsége nő. Így tehát hosszabb távon akár pénzt is spórolhatunk, ha kártyával vásárolunk.

 

21 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://napicsart.blog.hu/api/trackback/id/tr388075518

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fazakas László 2015.11.17. 05:00:11

Érdekes, de én minden vásárlásomat és költségemet a bankkártyámról fizetem.
Igaz - ezért egyes helyeken (pl. vásárcsarnok) nem vagyok túlzottan népszerű, de hát - valójában ez kit érdekel? Anyagi hátrányom még soha nem volt belőle, a két valóban téves levonást azt mind mind visszakaptam.
A készpénz-felvételes banki megoldások nálam örökre tabu.
Igaz, néhol vergődnek a túl alacsony kifizetendő összegek esetében, de - hát ha ez van, akkor ez van.
A legkisebb kifizetett tételem ezeddig 3 Ft. (Kőbánya, Family Center Interspar), ám mindezzel bizonyítani tudom azt is - a bankkártyás fizetés már 1 forinttól lehetséges.
Külföldön ebből sose csinálnak problémát, míg nálunk itt-ott próbálkoznak a "csak 2 ezer forint felett lehetséges" dumával, amit rendre NEM hiszek el. Miután a bank ilyesmit sehol nem ír elő.
Hogy a kereskedőknek mindezekből költsége van? Naés?
Ha pénzt vennék fel automatából, akkor viszont nekem lenne.
Valójában a pálya mindkét félnek sima és egyenes.
- "teccettek volna" ....

Terézágyú 2015.11.17. 09:47:27

@Fazakas László:
"nem vagyok túlzottan népszerű, de hát - valójában ez kit érdekel?"

Nálam se vagy népszerű - de ez kit érdekel?

2015.11.17. 10:39:22

Ha még azt is figyelembevesszük, hogy egy PayPass fizetés már gyorsabb, mint kiszámolni a készpénzt (és/vagy a visszajárót), akkor egy nagyobbacska forgalmú boltnál igen komoly költségelőny jelentkezik.

Kalocsai Tamás 2015.11.17. 11:15:52

@Fazakas László: Érdekes módon én pedig csak külföldön találkoztam eddig olyan válaszokkal a kártyás fizetés esetén, hogy csak 10-15 EUR fölött lehetséges (tapasztalataimat Ausztriában és Németországban szereztem).

onlajnok · http://www.onlajnok.com 2015.11.17. 11:28:55

@Kalocsai Tamás: Pedig nálunk is gyakran előfordul jellemzően kisebb garázsboltokban, pékségekben, dohányboltokban.

erol 2015.11.17. 11:42:02

@Terézágyú: Miért milyen hátrányod származik abból, ha valaki kártyával fizet?

konrada 2015.11.17. 11:44:33

...amikor van elfogadó terminálja a boltnak!;))

A cím eleve hibás. Ahol van terminál, ott eleve nincs két ár, így a kártyás vásárlás - mely költségmentes - persze hogy minden esetben megéri.

...viszont ha a kérdés az, mikor éri meg a boltnak kártyaelfogadó terminált tartania...

...na ez már érdekesebb és bonyolultabb...

konrada 2015.11.17. 11:50:48

@erol:
A terminálnak, de a pénzkezelésnek is költsége van, amit a termék árából kell kigazdálkodni, azaz a haszonból kell kifizetnie az eladó félnek.

...s nem mindenkinél hoz annyi haszont a kártyaelfogadással generált plusz forgalom, hogy a kisebb árú termékeknél keletkező veszteséget behozza az.

(+ ami a terminálon beütésre kerül, annak illik szerepelni a NAV-os blokkon is!;))

Nazareus 2015.11.17. 12:29:29

Akkor lenne fair, ha a bankkártyás fizetés költségét a vevö (is) fizetné, azaz lehetne pl. olyan tábla a boltban, hogy készpénzes vásárlás esetén 3% olcsóbb minden. Mint ahogy ilyen VAN is külföldön. Sajnos magyarországon a bankok kilobbizták, hogy ez ne legyen megengedett. Igy tulajdonképpen a boltok kénytelenek voltak mindenkinek felemelni a termék árát, azoknak is, akik készpénzzel vásárolnak, hogy ki tudják gazdálkodni a bankkártyás fizetés plusz terhét.

kugi · http://kugi.blog.hu 2015.11.17. 12:39:28

Szombathely egyik legolcsóbb benzinkútján csak készpénzes fizetési lehetőség van. Amikor megkérdeztem, hogy miért nem építenek ki kártyás terminált, azt mondta az alkalmazott, hogy akkor kb. 2 Ft-tal kellene drágábban adni minden liter üzemanyagot. (Egy pár száz méterrel arrébb lévő kút pont 2 Ft-tal drágább, ahol van kártyás fizetési lehetőség.)
Hogy a dolgozó jól tudja-e ezt a 2 Ft-ot, vagy az üzletpolitikájuk része-e mindez, azt nem tudom.
Az biztos, hogy a kis üzletek, benzinkutak, stb. nem áldoznak a kiépítés és a netkapcsolat költségére... (A havi 2 ingyenes készpénzfelvétel lehetővé tétele pedig ezt erősíti - egyúttal visszaveti a kártyahasználatot.)

ProhiOtti (törölt) 2015.11.17. 13:24:32

@konrada: erről szólt a bejegyzés. Naná, hogy a vevőnek jobban megéri kártyával fizetni, mert neki az valójában ingyen van (vagy lehetne, ha értene hozzá és jó banknál lenne a kártyája). Míg a készpénznek költsége van ( a felvételi díjon felül is)
De ha elég sok ember fizet kártyával, akkor a bolt átlagos költsége a fizetéssel kapcsolatban csökken. Ami miatt akár még a termékek is olcsóbbakká válhatnak (vagy a bolt profitja nő meg)

konrada 2015.11.17. 13:37:02

@ProhiOtti:
Ha elég sok ember fizet....
...de ahol eleve nincs elegendő vevő ehhez, mert elég speciális terméket árul, vagy az elérhető vásárlói szám korlátozott - munkahelyi büfé, kis lélekszámú környék - ott tényleg szívás a kártyás fizetés kiépítése, mert nem tud azzal annyi plusz forgalmat behozni, amennyi a költsége...

Fazakas László 2015.11.17. 14:01:00

@Kalocsai Tamás:
Én még csak ott sem, pedig elég gyakran jártam erre-arra.
Horvátországban és Szlovéniában soha, de Ausztriában se láttam sehol. Szlovákiában, Szerbiában és Romániában pedig feltehető, hogy sosem mentem be olyan üzletekbe, ahol ilyesmi ki van írva.
Ha meg ki van? Nem értem, és kész!
Csupán egyszer nem tudtam fizetni a nagyváradi Crisul (Kőrös) áruházban, de akkor az asszonyéval fizettük ...
Egyszer pedig Horvátországban karattyolt nekünk valamit a pénztáros egy üzletben - erre ott hagytuk az árut, és megvettük máshol.

Fazakas László 2015.11.17. 14:04:51

@onlajnok:
Én inkább a Vámház köruti Nagy vásárcsarnokban láttam - tapasztaltam néhány helyen, meg egyszer a Lehel piacon. Akkor jön a Piacfelügyelőség, a Panaszkönyv, az üzlettel kapcsolatban álló (a terminált kihelyező) bank, és persze a Fogyasztóvédelmi Hatóság! Aztán jöhet a megfingatás, mert hisz - MINDIG A VEVŐNEK VAN IGAZA!
Aki pedig beáll velem ilyen témában kötözködni, az :
1. nagyon hülye
2. egyszerűen nem akar eladni semmit, tehát máris gyanus.

Fazakas László 2015.11.17. 14:07:25

@konrada:
Az HADD LEGYEN A BOLT (és boltos) BAJA!
Ám nekem mint a vásárlónak, mi közöm van hozzá?
A boltos se kérdezte meg senkitől soha, ha már pénzt vesz ki az ember a bankautomatából a vásárláshoz, hogy na a pénzfelvétel neki mennyibe fáj?
Én meg aztán SOHA nem veszek ki pénzt ...

Fazakas László 2015.11.17. 14:09:14

@Nazareus:
Magyarországon ezeddig egyetlen egy helyen talákoztam ilyen kiírással és gyakorlattal
- a Váci úti Gépház elnevezésű számítástechnikai szaküzletben ...

konrada 2015.11.17. 14:33:26

@Fazakas László:
Na ja. A boltos szerint meg az a te bajod legyen, hol vásárolsz, mert ahogyan te meghatározhatod kinél vásárolsz, úgy ő is, kinek ad el.... (Így te ott nem a vevő vagy.)

Mert nem biztos, hogy a hülyeség jele az, ha azért kínál valaki alul az árversenyben, mert eleve kisebb költséggel számol...

...s mielőtt félre értesz: én is vevő vagyok, aki ha lehet, akkor kártyával fizetek. De nem hülye: ha 2 bolt van egymás mellett ugyanazon termékkel, akkor az olcsóbbat veszem meg, ha azt látom, hogy az árkülönbség a banki költségemnél nagyobb... (Vagy a másra szánt időmet kell pazarolnom arra, hogy kártyás eladót keressek...)

konrada 2015.11.17. 14:35:17

@Fazakas László:
...persze a másképp árazáshoz hozzá tartozik az is, amit már írtam: amit a terminálon lehúznak, azt a NAV-os gépbe is be illik ütni!;))

sakkosfx 2015.11.17. 14:42:16

Az anyúkáját kényszeritse bárki is bármire ne a népet! Először is nem fizetnek munkánkért annyi pénzt, hogy nagy és sűrű vásárlásokat produkáljunk! A bankok csak átvernek -lásd Svájci frank- és miért akarják tudni, hogy mit és mennyit vásároltam? A meg dolgozott pénzemet miért csak pénzért adják ide nekem? Ez csak nekem tünik úgy, hogy ez is átverés! A közüzemi számlák többszöri levonása és a bank mossa kezeit! És még sorolhatnám! A bankok nem te érted vannak, hanem a pénzedért!

Fazakas László 2015.11.17. 16:56:28

@konrada:
Ha a vásárló a vásárlása után számlát vagy blokkot kér (mert az a gyakorlatban kötelező lenne adni) akkor igy is, úgy is látja majd a NAV. De nem féltem én a kereskedőket, itt még egyik se halt éhen.
Amikor pedig a költségeikről sírnak - na akkor kell tőlük elvenni.
Valamikor az összes maszek zöldséges sírt, ámde arról sohase beszéltek, hogy a parasztoktól vagy őstermelőktől szinte szaré-hugyé veszik meg az árut, (vagy éppenséggel hajnalban kinn a nagybanin) - mégis abban az időben mindnek Mercedese volt már - a pórnép trabantos-zsigulis-dáciás-skodás világában.

Fazakas László 2015.11.17. 17:00:42

@konrada:
"úgy ő is, kinek ad el.... (Így te ott nem a vevő vagy.)"
- Na - azt szeretném én látni, hogy a kereskedő megtagadja a kiszolgálásomat. Abból országos botrányt lehet csapni, sőőőt - még a boltját is elbukhatja.
Talán nem véletlen az, hogy a Bonbon Hamingway cukorkás üzletek oly gyorsan (Kossuth Lajos utca, Váci utca) mind eltünedeztek.
Nem kis érdemem volt benne. Vagy pl. az Oktogonon az Oktogon Kft élelmiszer boltja.
Velem kezdtek ....
süti beállítások módosítása