Rengeteg szülési szabadságot kapnak a magyar anyák

2016. május 10. 15:32 - Napi Csárt

Nem emiatt nem születnek gyerekek hazánkban

Korábban foglalkoztunk azzal, hogy az apák mennyi szülési szabadságot kapnak, azonban ennél is fontosabb, hogy az anyák ilyenkor az anyák mennyit lehetnek otthon a gyerekkel úgy, hogy fizetést, vagy valamilyen pótlékot/segélyt kapnak. Azt azért érdemes leszögezni, hogy nemcsak a távollét hossza, hanem az ez idő alatt fizetett kompenzáció bérhez viszonyított mértéke is lényeges a születések ösztönzése szempontjából.

Hazánkban egyébként több mint 26 hétig maradhatnak otthon az anyák szülés után, ami egyébként egész Európára jellemző. A legszigorúbb szabályok hét kisebb országot leszámítva az Egyesült Államokban van, ahol nincs fizetett szülési szabadság, illetve segély vagy pótlék. szulesiszabi.png

32 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://napicsart.blog.hu/api/trackback/id/tr888702172

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

silent76 2016.05.11. 06:58:33

Félrevezető, hogy a 3 évet egyszerűen több, mint 26 hétnek írjàk le...

2016.05.11. 07:03:39

Elsőre abszurdnak tűnik, de szerintem hosszútávon nőne a születés szám, ha ezt megfeleznénk. Ugyanis ez erősen hatással van a gyerekvállalással kapcsolatos gondolkodásmódra.

István Magyari 2016.05.11. 07:15:12

És még verik a picsájukat a femnácik, hogy egyenlő bért kevesebb munkáért.

2016.05.11. 08:41:26

@nagybalfasz: igen, a 3 év nagyon hosszú. Célja nyilván az, hogy ne kelljen a nem létező bölcsődébe adni a gyereket (magánbölcsőde, daycare meg nem megfizethető magyaroknak, tehát nem is jöttek létre).

Aki szül, otthon marad 3 évig és utána már nem valószínű, hogy szül megint. Mert kiöregszik, kiesik a munkából stb. Még egy szüléssel megint 3 évre kiesik a munkából, így sose lesz karrierje, rendes jövedelme.

Ha mondjuk 1.5 év lenne a szabadság, akkor gyorsabbak szülnének gyerekeket egymás után a nők. Persze akkor kellene daycare, bölcsőde is.

Ott, ahol a nőt a férfi eltartja (mert el tudja) szülés után (USA) több gyerek születik. Ot, ahol az állam tartja el a nőt szülés után, ott kevesebb (Magyarország, Európa). Érdekes. Figyelemreméltó eltérés. Mintha az európai nő nem a családjának, a férjének szülne, hanem a feminista, szociális államnak, ezért aztán a dolgozó embereket az állam lehúzza adóval, hogy azt a szülő nőknek adhassa. Ahol a férfi keres eleget, alacsonyabbak az adók, el tudja tartani a családot, ott több gyerek születik. A kapitalizmus jobban teljesít, mint a feminista szocializmus.

Đilya 2016.05.11. 09:17:30

@István Magyari: A nő megszüli a gyereket, aki majd pár év múlva az adójából kifizeti a te nyugdijadat. Ez egy körforgás. Viszont ha azok a nők, akik egzisztenciálisan átlagos vagy magasabb szintre kerültek (megkeresnek legalább havi nettó 200e-et), elgondolkodnak már, hogy kockáztatják-e a leendő gyermekük lehetőségeit, kényelmét (egsisztenciáját) + a tényt, hogy valószinüleg soha többé nem fognak értük kapkodni a munkáltatók és ez a család fizetésében is látszani fog. Mindezt azért, mert a maximalizált nettó 125 000 Ft körüli összeg nem csak a kockázatokat nem hogy nem ellensúlyozza, de még a mindennapi kiadásokra sem elég, főleg a család létszám növekedése miatt. Logikusan ebben a szerepben saját tapasztalat, hogy a gyermekvállalást bizonyos szempontok szerint érdemes addig húzni, amig csak lehet. A gyermek érdekében, a stabilabb alapok érdekében. Szóval növekvő kiadás, felelősség, elkötelezettség csökkenő bevétel és megbecsülés mellett.

És ez még mind semmi. Gondold végig mit mondtál: "kevesebb munkáért". A munka törvénykönyvében maximalizálva van a napi ledolgozható órák száma és minimalizálva a kötelezö szabadságok száma, plusz betegszabadság is definiálva van.
Egy anya viszont attól a perctől kezdve, hogy anya lett, legalább 18 éven keresztül anya lesz a nap minden percében. Ráadásul egy olyan "szakmában", amit nem tanitanak, minden tudás önszorgalom és külső "kényszer"/igény eredménye.

Durva hasonlat: képzeld el, hogy vezetői poziban vagy és keresel havi nettó 450e Ft-ot és nem örököltél, most vennél egy lakást, hitelre. A kormány erre azt mondja, hogy jó-jó, de van még egy fontos tulajdonságod, 40 év alatti vagy, jó erőben, nekünk meg vannak aranybányáink (az arany pedig az ország jövője, anélkül nem létezik) csak éppen munkaerö van hiján, úgyhogy kérlek, 40 éves korod előtt menj el a bányába 2év vagy 2 *2év vagy 3*2év, vagy 3 év... (esetleg átlapolva, sokféle kombináció van és a max 3 évet sem kell felhasználni) napi 12 órában bányászni nekünk aranyat. Ezért cserébe nem kapod meg a fizud, hanem csak havi 125 nettót adunk, az utiköltséget te állod, a vezetői szakmádtól ennyi ideig távol leszel, a napi rutint elveszited, illetve munkahelyen is nehezebben vesznek fel ennyi év kihagyás után, hát még, ha megtudják, hogy neked a bányába most már naponta el kell látogatnod és ha nagy gond van ott, akkor beteget kell jelentened. Nem leszel olyan jó munkaerő, mint akinek nincsenek ilyen kötelezettségei. (Emlékszel még, hogy akartál venni egy lakást is?)
Ez egy kisarkitott hasonlat, aláirom, és az is tény, hogy attól függetlenül, hogy milyen fárasztó, nagyon boldog és örömteli dolog a bányában dolgozni. :)

De kedves femnácizó, ha arra nem is, hogy a gyereket te szüld, de arra van lehetőség, hogy te menj el vele gyes-re és te legyél az elsőszámú nevelője, annak minden "előnyét" kihasználva. ;)

A cikkre reflektálva: a 3 év szerintem is sok.

Legjobbakat.

2016.05.11. 10:01:19

@silent76: Az nem 3 év, hanem bizony csak 26 hét, szóval nem ferdít a cikk: www.oep.hu/felso_menu/lakossagnak/ellatas_magyarorszagon/penzbeli_ellatasok/gyermekvallalas_tamogatasa/csecsemogondozasi_dij/csecsemogondozasi_dij.html#Nem%20j%C3%A1r%20csecsem%C5%91gondoz%C3%A1si%20d%C3%ADj "Az anyát 24 hét szülési szabadság illeti meg azzal, hogy ebből két hetet köteles igénybe venni. ". Ha ez lejár, akkor mehet fizetés nélküli szabadságra (ezt igényelni kell a munkáltatónál, nem jár automatikusan) és igényelhet GYED-et a gyerek 2 éves koráig, Ha ez is lejár, még egy évet mehet GYES-re (itt is igényelni kell a fizetési nélküli szabit). Gyes: kemény nettó 26300 Ft. Természetesen ez sok embernek úgy jön le: anyu otthon héderezik 3 évet. Na ez töltsön el egy átlagos 2-3 éves gyerekkel, mondjul egy délutánt: válaszoljon az ezmiez, miért, mikor kérdéseire (értelmesen és nem a hülye vagy mit kérdezel annyit válaszolva) ill. foglalja le és mondjuk vigye le a játszótérre (ott lehetőleg a gyerek ne essen le sehonnan és ne egyen se kutyaszart se fél kiló homokot sem), a nap végén vacsoráztassa meg és ennyi. Na a legtöbb nő aki otthon van "szabadságon" ezt csinálja 7/24-ben 3 éven keresztül. Hogy ez jó vagy nem (mm. hogy esetleg a gyereknek jobb lenne a kortársaival), azt mindenki döntse el, de nehogy azt mondja, hogy ez nem meló, mert szerintem a legtöbb ember, aki leszólja az Anyákat, örömmel menne vissza dolgozni a legvérszívóbb főnökhöz is minthogy még egy ilyen délutánt eltöltsön. Ja, igen lehet belesz...rni is gyereknevelésbe is, de akkor meg anyu azt kapná, hogy neveletlen a gyerek, nem tisztel semmit és köcsög kis liberális lesz.
Ja közben otthon melózik napi 12 órában (a másik 12 órában pedig készenléti ügyeletben van) és végez egy olyan feladatot, amihez semmilyen képesítése nincs, de garantáltan mindenki beleugat, hogy rosszul csinálja és, hogy ez a gyerek nincs megnevelve, mert pl. urambocsá' rohangál a játszótéren. Ill. kéretlen tanácsokat kap kb. mindenkitől. Ha szerencséje van, akkor a gyermekének apja sok mindent levesz a válláról, hogy ez a napi 12+12 óra, mondjuk csak 10+10 legyen, ill. ha apu esetleg úgy keres, akkor bizonyos dolgokat ne anyunak kelljen elvégezni, hanem valami kisegítő munkaerőnek. Esetleg kap néha egy-két szabad délutánt, amikor ki tud szakadni a mindennapi pörgésből. Ja és mondjuk, egy szombat ugyanolyan mint egy szerda, max annyi, hogy apu is otthon van egész nap.
És a legfonotosabb: apu is mehet gyedre és gyesre, de valahogy senki nem akar menni.

fizetekmegegysort 2016.05.11. 11:47:14

@István Magyari: melyik kevesebb munkára gondolsz, barátom? A bejárónőire, a takarítónőire, a gyeremeknevelőire, a gyermekápolóira, a segédorvosira, az ingyentaxiséra, a szakácsnőére, az animátoréra, a pszicológuséra... ? Kb ennyit csinál egy nő, míg "csak otthon van a gyerekkel".

[c] 2016.05.11. 12:56:08

@István Magyari: Az apa is mehet gyesre. Nosza!

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2016.05.11. 13:01:41

@karandash: fogalmad sincs amerikarol
nem a ferje tartja el, hanem 2 honap utan huz vissza dolgozni

ariadne 2016.05.11. 14:09:34

3 év baromi hosszú idő. Itt írta valaki az egyik kommentben, hogy valak töltsön el egy délutánt egy 2-3 éves gyerekkel. Itt nekem van egy 18 hós és egy 33 hónapos :)
Néha a fél karomat adnám, hogy 2 percig csend legyen körülöttem. Nem részletezném... Hozzáteszem értelmesek és aránylag jól viselkedő gyerekek, de iszonyú hosszú a nap. Ha jól akarja az ember csinálni, akkor van mondóka, ének, zene, gyurmázás, színezés,nyomdázás, játszótér... Ja és persze a háztartás szekere is menjen. Minden napra más főtt étel. Ha jól ("kielégítve mindenki igényét") akarom csinálni az baromi sok energia. A nagy szeret főzni velem, de persze ehhez is türelem kell. Ha beteg valamelyik akkor sanszos, hogy a másik is az lesz, plusz én, rosszabb esetben férj is. Aki persze szegény lábon kihorjda az egészet mert dolgozni kell. Szeptembertől ovis lesz a nagy. Hipp-hipp hurrá, de a kicsivel még maradhatok, mert nagyon pici még lelkileg. Magánbölcsi van,de a keresetem legalább fele elmenne rá. 3 nap hiányzott a biztosítotti jogviszonyomból így második gyerek utan csak gyes járt a tgyás után. Kösz, magyar állam. Méltanyosságból sem ítélték meg, mert a szolgálati lakás túl nagy volt. Persze értem én, a szegény kapja meg. De az elv... 10 év becsületes munkája a semmivel egyenlő,csak mert utoljára hatázott idejű munkaviszonyom volt. Oké, a férjem jól keres. Cserébe sosincs itthon. Kb. egyedül vagyok a két gyerekre. Nagyszülők távol. De azért szüljek még egyet igaz?! Mert az a szép, ahol megvan a 3 gyerek. Azért az ember önbizalmának se tesz jót, hogy 250ezer keresete után egyszer csak 77ezer forint jön minden hónapban (2 gyes + 2 családi pótlék). De a legrosszabb, hogy úgy érzem, hogy soha semmi nem fog már helyrejönni. Kinek kell ez? Megértem azokat is akik azt mondják, hogy nem akarnak szülni.
2 dolgot soha többet: gyereksírást hallani és pelenkát cserélni. A tönkrement idegeimet (+önbizalmamat) nem kompenzálja 2x28500 forint.

weasel 2016.05.11. 14:13:25

@karandash: Tökéletes összefoglalás

István Magyari 2016.05.11. 14:56:43

@ariadne: "De azért szüljek még egyet igaz?!"
Mi aztán magasról leszarjuk, hogy mennyit ellesz.

Mi az, hogy "Kösz, magyar állam." A magyar állam mi vagyunk. Nem teljesítetted a törvényes feltételt. PÁ. Mert a pénz nem fán terem.

Mindjárt krokodill könnyeket hullatok...

zizi77 2016.05.11. 15:13:26

@hagyma: igen, és egy idegen vigyáz a picire. Ha van gyereked, akkor tudod, hogy milyen egy 2 hónapos gyerek. Egyszerűen nem normális dolog, hogy az anyja helyett rendszeresen más vigyázzon egy ennyire pici gyámoltalan babára. Arról már nem is beszélve, hogy itthon egyszerűen nem tudsz annyit keresni, hogy egy másik embert fizess belőle.
Elsővel 19 hónap után, másodikkal 16 hónap után mentem vissza dolgozni. Most a harmadikkal garantáltan nem fogok tudni ilyen hamar visszamenni, mert ott van még a másik kettő is. Eleve 8 órában lehet, hogy nem, mert hozni-vinni kellene vinni őket 3 különböző helyre. Szóval 1 gyereknél lehet, hogy sok a 3 év, nekem is az lett volna, de többediknél már más a helyzet.

Reszelő Aladár 2016.05.11. 15:32:07

Az hogy ez ennyi, az a munkásmozgalmaknak is köszönhető, csak úgy mint a betegszabadág, vagy egyátalán a fizetett szabadság. A shring economy elterjedésével ezt is kockáztatjuk.
Az amcsik egyszerűek. Mukáért jár pénz, az otthonlétért nem. Az már egy más tészta, hogy adott munkáltató hogyan áll az egészhez, simán adhat szabadnapot a saját szakállára, ahogy más juttatásokat is.

Kivlov 2016.05.11. 16:15:50

@ariadne:
Miért? 2*200.000 kompenzálná? Nem hinném.
Vissza kell térni a nagycsaládos, többgenerációs életformára. Vagy pedig babysitter, bölcsi, családi napközi.
Vgy marad Anyának 3-4-5 év nettó szívás. Másképp nem megy. Máshol sem, másnak sem.

@karandash:
Ennyi.

kairouan 2016.05.11. 17:29:07

Mindig megdöbbent, amikor olvasok arról, hogy már megint a 3év "otthon lébecolást" szidják.

Valaki szerint tényleg normális az, ami külföldön megy, hogy 3-4 hósan visszamegy anyuka dolgozni és babysitter, meg bölcsőde neveli a gyereket, aki még csak ott tart, hogy emelgeti a fejét?
Amellett, hogy nem tartom normálisnak, egészségesnek a gyerek szempontjából, van az én szempontom is, hogy nem a bölcsődének szültem, a szülés számomra nem az volt, hogy na teljesítettem a feladatom létrehoztam egy újabb adózót, úgy hogy húzok vissza robotolni, és majd naponta esetleg 2 órát tölthetek vele munka után. :(
Számomra pótolhatatlan, hogy ott voltam a gyerekem mellett, amikor felállt, elindult, napról napra fejlődött a szókincse, ezt ne a gondozónő élje már meg és mesélje el nekem!
Elég, hogy az apja dolgozik és lemarad ezekről a pillanatokról!

Egyébként, akik annyira sajnálják azt a 25 ezer Ft-ot, akkor kicsit számoljanak: vegyünk egy bruttó 200 ezres bért, ami nem olyan rossz:
- ha minden adót járulékot figyelembe veszek (munkáltatói és munkavállalói): 124 ezer Ft
- a gyest így úgy is megkapom, ha visszamegyek dolgozni

A bölcsődében egy gyerek ellátása átlag havi 100 ezer Ft (ezt nem én találtam ki, olvastam).

Ha otthon vagyok 25 ezerbe kerülök az államnak és valaki dolgozik a helyemen, egy munkanélkülivel kevesebb.

Döntse el mindenki neki mi a jó, mit tud anyagilag megengedni magának és gondoljon arra is, hogy ezek azok az évek, amikor napról napra változik a gyerek, a leginkább szüksége van a szüleire, borzasztó gyorsan eltelik és megismételhetetlen!

fizetekmegegysort 2016.05.11. 17:59:00

@Kivlov: nanana... azért ismerünk jó példákat a jó öreg északról. Egy minőségi gyerekellátó rendszer, némi munkáltatói rugalmasság (részmunkaidő), gyesre fogható apuka (aminek ugye alapfeltétele, hogy anya apa fizujából mindegy melyik esik ki), és máris megnő a szülési kedv. Mert persze, agybajt kap az ember, hogy otthon van sok évig, de ez az ábra úgy is nézhetne ki, hogy mondjuk anyuka már az egy éves mellől dolgozik napi 4 órát. Mert van klassz gyerekellátó rendszer. Aztán a két éves mellől már hat órát. És esetleg ha még a körbe azt is bevesszük, hogy a gyerek talpán nem volt felirat:" csak anyám tehet tisztába", akkor mondjuk a szülők egészen nyugodtan megoszthatnák a gyed/gyes idejét. Pl anya egy évig van otthon, apa egy másik évig. Rögtön megoldanánk azt a kérdést is, mikor a munkáltató csak a nőket különbözteti meg hátrányosan, amikor munkaerő felvételről, fizetésről van szó - mert az úgyis elmegy szülni, meg évekre kiesik. Miért ne eshetne ki egy férfi is a munkából a családja miatt?
Szóval nem, szerintem nem kell visszatérni a múlt századeleji családmodellre, nem a visszafelé kacsintgatás, a nemzedékek összezárása és egymástól függővé tétele a megoldás (már csak azért sem, mert cseszheti a harminc éves, hogy együtt lakik az anyjával, ha az még csak 55 és 10 év múlva megy nyugdíjba, hogy a fenében vi. Nyugodtan meg lehetne honosítani azt a nyugat-európai modellt, ahol a részmunkaidő, a minőségi gyermekellátó intézmények, az apák gyesre menetele és a fizetések szintje megengedi, hogy anya ne kattanjon be otthon a dedtől. Nem nagy ördöngösség.

jolankovacs 2016.05.11. 18:29:51

@Đilya:
Csak addig olvastam, hogy a nő megszüli a gyereket aki a te nyugdíjadat...
Fejezzük már be ezt a propaganda néphülyítést.
Van még aki ezt komolyan beveszi a mai világban??
Tényleg ilyen sötét ez a társadalom?

zizi77 2016.05.12. 08:10:36

@jolankovacs: azért van benne valami! Ha nem is lesz nyugdíj, csak a magán megtakarításodból élsz, akkor is kell a dolgozó, hogy a bankban pihenő pénzed mögött legyen érték is. Különben csak egy virtuális szám, amiért nem kapsz kenyeret a boltban/ mert azt is meg kell sütni valakinek/.

2016.05.12. 08:20:50

@hagyma: hm, az összes amerikai és kanadai ismerősöm családjánál, ahol gyerek született, otthon maradt az anya. Mondjuk ők nem prolik, hanem középosztály, orvos, ügyvéd, IT-mérnök. Egy nőt ismerek, aki nem tudott otthon maradni, mert egyedülállóként lett terhes, az apa meg lelépett, bár child supportot meg a daycaret fizeti a gyereknek. De neki dolgoznia kell.

Azok, akik meg nem fehérek, hanem ázsiai bevándorlók, azoknál tök ugyanúgy folyik ez is, mintha otthon lennének Ázsiában: a férfi keresi a pénzt, asszony meg otthon marad szülés után.

2016.05.12. 08:34:36

@zizi77: "Arról már nem is beszélve, hogy itthon egyszerűen nem tudsz annyit keresni, hogy egy másik embert fizess belőle." - Ázsiában élek jelenleg. A magyarországinál jelentősen jobbak a fizetések itt. De itt is az van, hogy otthon marad az anya a gyerekkel és apu eltartja őket vagy pedig anyu visszamegy dolgozni és mondjuk egy átlagos diplomás irodai dolgozó havi fizetésének 3/4-ét kiadja havonta nanny-re, daycare-re. Szóval anyu dolgozik, keres 4000 fabatkát havonta, ebből 3000-ret elvisz a nanny, aki napközben vigyáz a csimótára, de kaját azt persze a szülők adják, étkezés ebben az árban nincs benne. Szóval a család él apuci fizetéséből meg anyu fizetésének 1/4-éből.

Azok a nők maradnak otthon, akik olyan kurvakeveset keresnének munkával, hogy a nanny se jönne ki belőle, illetve a középosztálybeliek és afölött, ahol apuci annyit keres, amiből el tudja tartani a családot.

Amerikai ismerőseimnél ugyanez. A középosztálybeli anya az otthon maradhat, mert a férj eltartja a családot. Fogorvos, mérnök, ügyvéd, orvos kategória.
A proli nő meg húz vissza dolgozni, mert kell.
A társadalom legalja, aki segélyen, food stamp-en él, az meg ugyanúgy otthon marad, mint szülés előtt is tette.

Kivlov 2016.05.12. 09:00:50

@fizetekmegegysort:
Meg lehetne.
Ehhez kéne, hogy egy ember átlagben ne 3 másik munkáját végezze. Egy átalg munkavállaló a saját fizetett szabadságait nem tudja kivenni, nemhogy 1 évre elmenjen gyereket pesztrálni.
Meg kellene pár 100(1000?) mrd állami lé az intézményrendszer létrehozására, fenntartására.

zizi77 2016.05.12. 09:05:44

@karandash: elsőnél novemberben már nem kaptunk önkormis bölcsit, magánba kellett járnia 10 hónapig. Fele fizum nekem is oda lett befizetve. Persze kényszer volt, mert ha akkor nem megyek, később már nem tudok. Másodiknál nagyik segítettek felváltva 1/2 évig/ vidékről jöttek 2-3 napokra/ . Harmadiknál ez már nem fog működni sajnos. :(

fizetekmegegysort 2016.05.12. 09:15:50

@Kivlov: Azért ez szándék kérdése. Egy átlag női munkavállaló épp úgy nem egy ember munkáját végzi, mint egy átlag férfi. Tehát ugyanezen feltételekkel elvben teljesen mindegy, hogy apa vagy anya megy gyesre-gyedre. Ami miatt főként anya megy, az a fizetés különbség (a nőké még azonos pozíciókban is kevesebb, pontos számra nem emlékszem, de az utolsó erről készült eu-s felmérés szerint valahol 20-30 % közötti). A másik ilyen ok, maga a beigedződés: a nő előmenetele egy cégnél erősen függ a gyermekvállalási hajlandóságától, míg a férfinél valahogy természetesnek veszik, hogy úgysem megy gyesre (sok bartánőmet kérdezték már állásinterjún, hogy mikor akar szülni, és én is kaptam sok ilyen kérdést, de érdekes módon egy férfi ismerősömnek sem szegezték még neki a kérdést, hogy mikor akar nősülni, családot alapítani, esetleg gyesre menni). Így aztán szépen kialakul az a bevett szokás, hogy ha anya fizetése esik ki, az nem akkora baj, mintha apáé. Azoknál a pároknál, ahol anya keres jobban, és ezért apa maradt otthon (ismerek néhányat), kivétel nélkül megkapják apukák, hogy ez micsoda férfiatlan dolog, meg hogy minek marad otthon, ha neki nem muszáj (!) csak az asszonynak. Ha esetleg elindulnánk abba az irányba, hogy ezeket a jelenségeket felszámoljuk, még akkor is hosszú idő, hogy a fejekben helyre kerüljön az a múlt századi beidegződést, ami miatt az a "természetes", hogy végig csak anya marad otthon a gyerekkel. Ha ez változna (a fejekben, pl azzal, hogy a gyes/gyed idejét a társadalom nem valami otthon töltött héderelésként állítja be, hanem elismeri munkának, abból is a keményebb fajtának) elég komolyan átrendezné a munkaerő piacot is, amit jót tenne ennek az országnak. Ami pedig az intézményeket illeti: nem hiszem, hogy stadiont építeni és fenntartani kifizetődőbb, mint bölcsit meg ovit. :) Maradjunk annyiban, hogy ez aztán végképp csak szándék kérdése.
Összességében én jobban örülnék, ha ebbe az irányba törnne elmozdulás, ha kis lépésekben is, mintha továbbra is azt hangsúlyoznánk, hogy a nő dolga otthon lenni, és teljesedjen csak ki a gyereknevelésben. Azt gondolom, hogy a 21.században ez nagyon idejétmúlt gondolkodás, amit meg kell változtatnunk. Legalábbis akkor, ha komolyan gondoljuk, hogy segíteni akarjuk a párokat abban, hogy gyereket vállaljanak.

fizetekmegegysort 2016.05.12. 09:32:49

@karandash: Szerintem az, hogy egy nő otthon marad -e vagy van -e ilyen szándéka, nem csak azoktól függ, amiket leírtál. Az általad említett országokban (USA, Kanada) megbecsült dolog anyának lenni. Még ha a "született feleségek" idilljén és giccsén túllépünk, akkor is jól látható, hogy ezek a társadalmak értékelik, ha valaki gyerekeket szül, és családot támogat a háttérből, elismerik ezt a munkát, az anyák megítélése a társadalmon belül nem negatív. Ezzel szemben nálunk a gyerekekkel töltött idő a társadalom nagy részénél az otthoni "pihengetéssel" egyenlő. Számomra döbbenetes módon, még nők szájából is gyakran hallom (persze, mind gyerektelen), hogy "mit nyavajognak az anyák, hogy milyen nehéz nekik", hisz "egész nap otthon vannak, azt csinálnak amit akarnak". Mindez azt mutatja, hogy a magyar társadalom teljesen közömbös az otthon elvégzett munkát illetően, és azt is, hogy az embereknek nagyjából fogalma nincs arról, mivel jár a gyereknevelés, különösen, ha több gyerekes családról beszélünk. Szóval szerintem az otthonmaradás ellen szól persze a gazdasági megfontolás, és hogy egy fizetésből nem lehet megélni. De azt látom, hogy azoknál, akik viszont meg tudnának élni apa fizetéséből, gyakran azért keres anya valamilyen munkát, és megy vissza dolgozni, mert az önbecsülését jelentősen rontja az a rengeteg negatív visszajelzés, ami a "csak otthonvagy, és nem dolgozol semmit" kijelentések mentén a nyakába zúdul nap mint nap. Mondju ki: a magyar társadalom lenézi az anyaságot, mint hivatást, és amíg ez nem változik, a nők nem fognak erre a státuszra vágyni.

Kivlov 2016.05.12. 09:41:33

@fizetekmegegysort:
minden szándék kérdése.
Egy valamin nem lehet változtatni: ha szopizik a kicsi (amit egyre inkább, és egyre tovább ajánlanak), akkor csak Anya mehet. És pont.

fizetekmegegysort 2016.05.12. 09:44:43

@Kivlov: A kicsi ha sokáig szopizik, akkor sem teszi egész nap. Egy egy éves gyerek reggel/este szopizik. Közte egész nyugodtan pesztrálgathatja az apja. A tejet le is lehet fejni. Szóval nem, ez nem indok (három gyerekem van, tudom, hogy ez nem indok). Ez egy kényelmes kifogás a hapsik számára, hogy ne kelljen egy évet otthon szívni a srácokkal. :)

Kivlov 2016.05.12. 10:07:15

@fizetekmegegysort:
anya nevel, fater bizotosítja a feltételeket. Ennyi.

fizetekmegegysort 2016.05.12. 10:07:54

@Kivlov: ennyi. amennyiben a 19. században élünk. én a 21.ben. :)

Kivlov 2016.05.12. 11:19:46

@fizetekmegegysort:
ja., csak akkor nem magyar viszonyok között. :D

Đilya 2016.05.12. 19:04:37

@jolankovacs
Nalátod, nincs társadalom emberek nélkül ;)

Amúgy az sem teljesen igaz, hogy az adok-kapok nem létezik. Adok adót, munkaerőt, egy csomó mindent a társadalomnak és én is kapok fizetett betegszabit, betegellátást, közbiztonságot, sepert és kivilágított közterületeket, egyezményes civilizáltságot, egy csomó mindent. Ez nem propaganda.
A propaganda az, hogy annyit kapok, sőt, még többet, mint amennyit adok. Ez már ugye nem egyértelmű és nem is objektív.

becsajozok.hu · http://becsajozok.hu 2016.06.19. 23:26:44

Szülési szabadság: "Nem emiatt nem születnek gyerekek hazánkban".
Tényleg nem emiatt. Inkább az általános és egyre növekvő szegénység az oka.
süti beállítások módosítása