Mutatjuk, hogy butult el a magyar a rendszerváltás óta

2016. augusztus 16. 16:04 - Napi Csárt

Érdekes statisztikára bukkantunk a Központi Statisztikai Hivatal adatai között. Ha megnézzük, hogy alakult a könyvipar sorsa a rendszerváltás óta, akkor senki nem lehet túlságosan meglepve a közállapotokat illetően.

Olvassunk többet!

52 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://napicsart.blog.hu/api/trackback/id/tr610415538

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KapitányG 2016.08.16. 17:45:23

A kiadott könyvek számát esetleg nem ezer darabban mutatja a diagram? Mit jelent az, hogy "2k", "4k" stb. (különös tekintettel a "k"-ra)?

KapitányG 2016.08.16. 17:52:25

Persze tudom (és ha akarom, látom is), hogy ezer darab, de ha csupán ránézek a diagramra, akkor nem. A példányszámról ránézésre is meg lehet állapítani, hogy millió...

para_noir 2016.08.17. 09:10:14

Nem értem az összefüggést, feltehetőleg, mert nincs. Értem én, hogy poén másfél perc alatt összedobni egy posztot, csak értelme nincs így az egésznek.

Ballib cenzúrázók réme 16 2016.08.17. 09:12:10

Tehát 2006-tól 2012-ig csökkent, utána nőtt.

Mi a konzekvencia ?
Azért kérdem, mert az lemaradt.

Hogy az utóbbi években egyre jobbak a közállapotok ?
Vagy hogy 2006-ban valami elkezdte lerombolni a közállapotokat ?

Esetleg más, amit a grafikonokból ki lehet olvasni ?

Ballib cenzúrázók réme 16 2016.08.17. 09:21:49

Meghát némi köze az elején látható visszaesésnek, az internetnek, technikai fejlődésnek és felhasználásának is van.

Hírportálok, torrentek, e-bookok, ...

Ballib Cenzúrák Csengőfrásza 3 2016.08.17. 09:54:27

A csárt nagyon jól mutassa, hogy Orbán Viktor 2012-ben ebben az országban olyan szellemi fordulatot hajtott végre, amelytől a magyar családok szellemi és kultúrális színvonala az EU egyik legmagasbbjává emelkedett (világrekorder a könyvvásárlási növekedésünk az EU-ban!).
Hála a magyar közoktatásba belefektetett sok sok plusz 100 milliárd forintnak, hála a magyar médiák rendkívül széles körű és mélyelemzéses tájékoztatásainak, illetve a tezsicsökkentésnek, a magyar családok előtt megnyílt a liberálisok által addig elzárt út a művelődés és a könyvvásárlás előtt.
Októberben a kvóta népszavazáson mindenki szavazzon arra, hogy továbbra is ezen az úton menjünk tovább és dolgos és szorgalmas népünk még magasabb szellemi nívóra jusson, amit persze az EU meg a világ most is meg akarna akadályozni.

Roan 2016.08.17. 10:11:32

@KapitányG: Pedig szerintem egyértelmű: bal oldali függőleges tengely a könyvek száma, ezer db-ban (a k ezret jelent), amit az oszlopok jelölnek, a vonaldiagram pedig a példányszámot jelöli, amit a jobb oldali függőleges tengelyen skáláznak.

nagyonanyuka 2016.08.17. 10:25:02

Az elbutulás ott kezdődik, hogy egy nagy átlagos statisztikai adattal akarunk alátámasztani egy nagy marhaság kijelentést.

Ballib Cenzúrák Csengőfrásza 3 2016.08.17. 10:29:18

@Ballib cenzúrázók réme 16:

te álcivil Soros liberális, miért nem a Népszabadságban tombolod ki magad, már 40 éve is odajártál!

Hajrá Orbán Viktor, emeld fel a népedet, iskolázzad a parasztot, adj szakmát a kétkezi munkás kezébe. Az áskálódó rendszer ellenes értelmiséggel pedig számolj le!

Roan 2016.08.17. 10:30:23

@Ballib cenzúrázók réme 16: amit meg lehet állapítani: 1990-től 2003-ig enyhén, 2004 és 2008 között pedig meredekebben nő a kiadott könyvek száma, ami egy visszaesést követően beállt évi 11-12 ezres szintre. Ezzel párhuzamosan az eladott példányszám erőteljes csökkenést mutat; enyhe átmeneti fellendülést jelentett a 2002-es esztendő, majd 2005 és 2008 közötti stagnálást követően újra zuhantak az eladások, hogy aztán elérjék a az utóbbi évekre jellemző 26-28 milliós példányszámot.

Hogy ebből hogy jön ki neked, hogy 2006-tól csökkenés volt, 2012-től növekedés, azt nem tudom; amit én látok, az az, hogy hosszú távon nézve széttöredezik a piac: egyre több könyvet adnak ki egyre kevesebb példányszámban, illetve, rövid távon látszik, hogy a 2009-es válság egyértelmű csökkenést hozott, ami az utóbbi 1-2 évben talán megfordulni látszik.

midnight coder 2016.08.17. 10:36:09

Valóban hülyül a nép, elvégre egy viszonylag egyszerű grafikon értelmezése is mekkora kihívás egyeseknek.

Ebbe persze a post elkövetője is beleértendő: a példányszámban bekövetkezett esés 90 és 2000 között következett be, márpedig 10 év alatt elég valószínűtlen, hogy egy ország műveltségében érdemi változás következzen be, különösen hogy akkoriban sem az elvándorlás, sem az internet terjedése az átlagpolgárok között nem volt még jellemző, azaz nem nagyon volt olyan tényező, ami az olvasási szokásokat annyira megváltoztatta volna. Ami változott, az a könyvek előállítási költsége (90 előtt azért sok olyan könyvet is legyártottak, amit annyira nem olvasott senki, lásd munkásmozgalom története 45-től napjainkig), de főleg az olvasásra képes emberek szabadidejének mennyisége.

Ma Baker 2016.08.17. 11:12:07

Szóval a rendszerváltás óta megduplázódott a kiadott könyvek száma. Tehát a magyar butul... LOL
A darabstám meg leharmadolódott.
És ennek tuti semmi köze ahhoz, hogy a könyv mint technológia kezd elavulttá válni és lassan mindenki valamilyen képernyőről olvas.

LoveKills 2016.08.17. 11:17:40

@Ballib Cenzúrák Csengőfrásza 3: apád faszát, anyádphicsáját! Orbánista geci.

Ballib Cenzúrázók Réme 11 2016.08.17. 11:20:31

A kék gurigák egyre magasabbra hágó irányát nem hazudhatja el a balliberális oldal. Az elmúltnyolcévi balliberális szellemi elnyomás után végre megindulhatott felfele a maygar emberek nemzeti alapú könyvvásárlása.

Szerencsére ma már nem kell engedényt kérni a Sorostól, ha valaki ki akar adni egy könyvet, így ma már tízezresével lehet gyártani és felvásárolni az MNB és alapítványai segítségével a Matolcsy György által írott legmodernebb közgazdaságtudományi tankönyveket, az Afrikai törzsi kutatások tudományos eredményeit az európai civilizáció hamarosan megtörténő kihalásának megmagyarázására, az ezotérika tudomány segítségével levezetett jövő korszkakok alakulását.

Ma már nem csak sokat olvas a magyar ember, de ma már a helyes könyveket olvassa a liberális tévelygések helyett!

Szalay Miklós 2016.08.17. 11:23:00

Elbutulás ellen:

egyvilag.hu

Minden benne van, ami fontos. Ingyen. (Most még.)

röf 2016.08.17. 11:29:23

Orbán mebbukott.

chrisred 2016.08.17. 12:14:04

@Ma Baker: Akkor add össze a kettőt: sokkal több könyvet lehetne olvasni, mint a rendszerváltás előtt, de a gyakorlatban ez nem történik meg.

midnight coder 2016.08.17. 12:34:36

@chrisred: Ne keverd össze a legyártott és az elolvasott könyvek számát. Bár olyan könyvet csak úgy az elmúlt 5-6 évben tud elolvasni a polgár amit nem gyártottak le, de az hogy egy könyvet legyártottak, nem jeleneti automatikusan azt is, hogy el is olvasták. Lásd az előbb említett Munkásmozgalom Története című kétségtelenül impozáns méretű örökbecsű művet, amit ezerszám ajándékoztak az arra érdemes és érdemtelen elvtársaknak annak idején, ugyanakkor valószínűleg legutoljára a nyomdai szedők voltak akik elolvastak belőle bármit is a címén kívül.

Az apokalipszis lovasa 2016.08.17. 12:53:30

Ez egy nagyon jó mérőszám, hiszen én ezt a blogot is újságban olvasom, és ez a komment pedig úgy jelenik meg, hogy borítékban beküldöm az újság szerkesztőségébe, ők legépelik és ide kiteszik!

metal · http://electric.blog.hu 2016.08.17. 15:02:11

A poszt tökéletesen megmutatta, hogy a posztoló hogyan butult el. A megfejtés nagyon! Még egy egyszerű grafikont sem sikerült értelmezni, bár az tényleg nehezítette a feladatot, hogy a technikai fejlődés nem volt jelezve rajta:)

PtY · https://www.westeros.hu 2016.08.17. 15:31:56

@Az apokalipszis lovasa: +1
Ki nem xrja le, hogy hány példányt adnak ki valamiből? Hol szerepel, hogy mennyi az _eladott_ példányok száma? Hol látható, hogy egy eladott példányt hányan olvastak el?
Szóval a digitális világot még bele sem kell keverni, hogy kiderüljön: a cikk írója elbutult a rendszerváltás óta.

inebhedj - szerintem 2016.08.17. 16:18:32

Mivel a ponyvairodalom aránya rendkívül jelentősen megnőtt, a (kényszer)politikai műveké pedig jelentősen csökkent 1990-től, így a posztban közölt statisztikából speciel a címben említett elbutulásra nem lehet következtetni. Sőt, ha már megalapozatlan következtetésekben utazunk, akkor inkább ellenkező folyamat látható, ti. sokkal több könyvet írnak (többen), mint korábban, szóval nőtt az aktív írástudók száma.

dr. mesterséges színezék 2016.08.17. 16:32:12

@midnight coder: "Ami változott, az a könyvek előállítási költsége (90 előtt azért sok olyan könyvet is legyártottak, amit annyira nem olvasott senki, lásd munkásmozgalom története 45-től napjainkig), de főleg az olvasásra képes emberek szabadidejének mennyisége. "

Talán a leglényegesebb (és persze ebben benne van az előállítási költség növekedése) a fogyasztói ár növekedése, miközben a fizetőképes kereslet a padlón volt. Legatyásodott ország kormányváltása után Bokros-csomag. Erre csak akkor nem emlékezni, ha a posztoló még max. ovis volt.

dr. mesterséges színezék 2016.08.17. 16:41:28

Könyvek és barátok legyenek kevesen, de legyenek jók!
/Feleki László/

Zsuzsi25 2016.08.17. 16:46:29

@Ballib cenzúrázók réme 16: Pontosan!!!!! Hát en szinte mar nem is veszek konyvet. Pdfmben kapok innen onnan,es azon olvasom. Arrol nem beszelve,,hogy ez kornyezetvedelem szempontjabol sem rossz!

Mr. Waszabi 2016.08.17. 17:50:22

Ez baromság. A szocreálban a könyvek kiadása államilag támogatott volt. Másrészt, nem volt internet, sem szabad média, így a könyv volt az a média, amelyen keresztül az emberek rálátást nyerhettek a nagy világra. 1990 után viszont kinyílt a világ, s vele az információ áramlás is - amelynek mainstreamje már akkor is elektronikus volt. Akkor az állam egy csapásra kivonult a könyvkiadásból, piaci alapokra helyezve annak működését. És megdrágult a könyvkiadás, és ez nyilvánvalóan hatással lett a kiadott művek típusaira és példányszámára is. Nem lehet egy 30 évvel ezelőtt nevelt szemlélettel viszonyulni az emberek által kialakított mai körülményekre. Ezt nem azoknak a "tahóknak" kellene érteniük, akik inkább tv-sorozatot néznek havi 4 ezerért előfizetve, amiért ma 1 könyvet vásárolhatnának meg, hanem azoknak, akik a kultúrpolitikát alakítják. Illetve, akik mindezt nem értik, de 30 évvel ezelőtti szempontok szerint akarják visszalapátolni a szart a lóba. Fejlődni kellene - diploma ide, doktori oda. Az információ avultsága kritikus mélypontra süllyesztette a magyar tudományos élet szociológiai szektorát. Erre a chartra egy fillért is felesleges volt költeni, ez a helyzet - nincs valós alapja.

Andy73 2016.08.17. 18:20:28

@Ma Baker: Így van.
Azért azt hozzá kell tenni, hogy a rendszerváltás előtt jelentősen dotált volt a könyvkiadás, és ezért (is) vettek több könyvet az emberek, de az nem biztos, hogy mindet el is olvasták, amit akkor olcsón megvettek.
A grafikonon egyébként látszik, hogy a rendszerváltás után a példányszám néhány év alatt a felére csökkent, de ez aligha jelenti azt, hogy hirtelen ennyivel butábbak lettek az emberek.
Az ezredforduló óta (tehát a rendszerváltás óta eltelt időszak nagyobbik részében) pedig már ez a szám sem csökkent érdemben, sőt egyes években emelkedett is, tehát már régóta inkább csak ingadozásról beszélhetünk.

Persze az elbutulás relatív, és nem csak az olvasásra, hanem az írásra is vonatkozik, így az újságírásra is. Lehet, hogy a blogger magára értette a dolgot.

Andy73 2016.08.17. 18:28:20

A blogger egyébként jöhetne olyan grafikonokkal is, hogyan változott az iskolázottság a rendszerváltás óta. Hányan érettségiztek, hányan szereztek diplomát, nyelvvizsgát, stb.
Abból bizonyára inkább azt olvashatná ki, hogy a magyar okosodott. Nem is kicsit.
A klasszikus irodalom egyébként, amiből anno teljes sorozatokat vehettek olcsón az emberek, ma már az interneten is elérhető és ingyen letölthető. Sokan meg inkább könyvtárból kölcsönzik ki, nem költenek rá több ezer forintot kötetenként.

D2 2016.08.17. 19:48:20

Zenét se hallgatunk, esik is a CD-k eladása.

énisfélek 2016.08.17. 20:07:52

Valaki tegye már rá a grafikonra az évek során az internet felhasználók számának változását, no meg a könyvek átlagos árának változását is.
Utána lehet sopánkodni.

Alick 2016.08.17. 21:50:13

Semmilyen következtetést nem lehet levonni a grafikonból, ma már sokkal több online tartalom van... persze nem biztos, hogy könyv minőségű.

2016.08.18. 00:22:14

Régen volt állami támogatás a könyveken, plusz nem volt TV, mozi néha, akkor megnézte az ember a Cartouche című filmet Belmondotól, aztán örült neki.

A könyv nem egyenlő a kultúrával. Csak mert valamit kinyomtattak, még nem lesz belőle érték.

Egyébként meg ma már jobbára csak angolul olvasok könyveket, e-book formátumokban, nem papíralapon. Meg ott az internet, nem könyvet vagy napilapot, de rengeteget olvasok.

Lehetne azon is siránkozni, hogy a hagyományos újságkiadás hanyatlik és emiatt butulnak az emberek.

2016.08.18. 00:28:07

Valószínűleg a kódexmásoló szerzetesek is siránkoztak, amikor megjelent a könyvnyomtatás. Ma meg a zenepiar, könyvkiadók, filmstúdiók szájhabzanak, mert van internet és könnyen megosztható elektronikus formátumok.

BiG74 Bodri 2016.08.18. 00:39:20

Sajnos ebututam, nem értem, akko ki a gyilkos, és ki csöcsörészte meg Hosémarijjja Isaurát? Dijagram vót? Arra nem emlékszem, hogy nézett ki?

chrisred 2016.08.18. 06:05:28

@midnight coder: Hogy lehet az elolvasott könyvek számát lemérni? Meg azt, hogy egy könyv adott példányát hányan olvasnak el? Amiről szó van a cikkben, hogy az állami dotáció miatt a szépirodalom és a tudományos könyvkiadás nem csak egy adott szűk réteg részére szólt, hanem a társadalom széles rétegei elérhették. Ebben a kimutatásban nem csak a 80-as években, 90-es évek elején már marginálisnak számító marxista irodalom szerepel, hanem a könyvhétre megjelenő művek példányszáma is. És a folyamat eredményeképpen a magyar nyelvű szépirodalom és a tudományos ismeretterjesztés közönség hiányában szépen elsorvadt, és maradt helyette a wikipédia.

KapitányG 2016.08.18. 06:39:27

@balfa: Azt tudom :) De soha nem láttam még magyar diagramon. Sokkal több diagramot kellene nézegetnem

KapitányG 2016.08.18. 06:43:16

@KapitányG: olyan diagramon meg pláne nem láttam, ahol ugyanakkor a milliót mindenféle rövidítés nélkül, egyszerűen kiírták

KapitányG 2016.08.18. 06:52:48

@Roan: Kérdeztem volna, hogy mit mutat a bal oldali, és mit a jobb oldali függőleges tengely? De azért köszönöm...

kvadrillio 2016.08.18. 07:57:34

....hmmmmm..... AZ ESZKIMÓÓÓKM......KIMENTEK A FRANCIA STRANDRA ÉS VIDÁMAN VETETTÉK BE MAGUKAT VASTAG BUNDÁS HALINACSIZMÁJUKBAN ÉS KAPUCNIS BUNDAKABÁTJUKBAN A STRAND VIZÉBE FÜRDÉS ÉS NAPOZÁS CÉLJÁBÓL........MIJEZ A BURKÁS FÜRDÉSHEZ KÉPEST...UGYE ?!!!!!!!........A SARIA EGY BAROM EMBERKÉK ÁLTAL ÍRT, FOLYAMATOSAN ÁTÍRT BAROM ÉS KITALÁLT SZABÁLYRENDSZER, AKÁRCSAK A BIBLIA UGYE......

midnight coder 2016.08.18. 09:42:33

@chrisred: Az elolvasott könyvek számát sehogy sem tudod lemérni, de nem szükségszerűen függ össze a legyártott könyvek számával. A könyveket eleve egy viszonylag nagy példányszámban adják ki, aztán dekkolnak a raktárban. Ekkor tudod megvenni őket. Aztán két dolog történhet: a könyvek elfogynak, akkor egy darabig csak az antikváriumban lesznek fellelhetők, illetve jön a második, harmadik, N. kiadás. A másik lehetőség, hogy a könyvek a kutyának sem kellenek. Akkor irány a zúzda vagy megjelennek az ócsított könyvek piacán. A 90-es években sok érdekes dolog volt a könyvpiacon, sokan adtak ki mindenféle színvonalú könyvet - Pl. láttam olyan Rejtő Jenő összes műveit 3 kötetben ami a létező legsilányabb újságpapírra volt nyomtatva, és teli volt helyesírási hibákkal, voltak illegálisan kiadott könyvek, sőt olyan is volt, hogy a külföldön nagyon népszerű könyv első két részéhez hazai író írt harmadik részt a hivatalos harmadik rész megérkezése előtt... Szóval, a 90-es évek eléggé a vadkapitalizmus időszaka volt, és sok olyan könyv lett legyártva ami nem feltétlenül lett el is olvasva.
A másik oldalon pedig a megvásárolt könyveknek is érdekes sorsuk lehet. Egyrészt megveszed, elolvasod. Jó esetben többször is. Még jobb esetben más is a családban. Sőt, néha kölcsön is kérik. De az is simán megtörténhet, hogy olvasatlanul porosodik a megajándékozott könyvespolcán. Vagy akár a saját könyvespolcodon, mert az első két fejezet után azt mondod hogy inkább kétszer felásod a kertet mint hogy ezt végigolvasd. Aztán persze már akkor is voltak csúnya gonosz emberek akik a könyveket bescannelték, ráküldték az OCR-t, kijavították a hibákat, és az így létrejött ebookokat feltették a netre - ami ugyan akkoriban még nem volt ennyire elterjedt, de a könyvkalózkodás is létezett már akkoriban is. Sőt, már a net előtt, a BBS-eken is voltak ilyenek fenn.

judy7 2016.08.18. 10:18:31

Ezügyben idecitálnám egyik kollégám véleményét:
"a magyarok a legokosabb nép az egész világon, hiszen a legtöbb feltaláló is magyar volt (itt egy felsorolás következik, amit nem idéznék inkább)
Mondja ezt egy ostoba fajankó, aki ha összeszedi magát, a nevét talán le tudja írni hiba nélkül.
Sajnos messze nincs egyedül, de az ő és hasonszőrű barátai kedvéért hatszor ennyi könyvet is kiadhatnának, nem gondolom, hogy segítene rajtuk.

gizmo26666 2016.08.18. 10:45:52

Jó, de a rendszerváltás előtt a köyvek jó része agymosó kommunista propagandairodalom volt, megy jegyzőkönyv az MSZMP kongresszusairól. Az ilyenek jólmutattak az 1 millió párttag könyvespolcain.

bes3 2016.08.18. 10:45:54

Szokásos magyarozás.

Shadow82 2016.08.18. 13:22:13

Ez a diagram nem igazan az elbutulasrol szol. Ha nagyon akarjuk, persze, a peldanyszam csokkenest osszefuggesbe lehet hozni, de nem ilyen egyertelmu, sot, valoszinuleg egyaltalan nem igaz.

Egy reszrol, a rendszervaltas ota duplajara nott a valasztek: sokkal tobbfelet olvasunk. Ez jo. Mas reszrol a peldanyszam nem meri a legalisan vagy illegalisan szerzett e-konyv pledanyszamot - marpedig az e-konyv olvasok piaca novekszik, tehat valamit csak olvasniuk kell az embereknek, illetve azt sem latjuk, hogy hanyan olvasnak/rendelnek kulfoldrol.

Vagyis a diagram uzenete igazabol az, hogy bar a rendszervaltas ota egyre csokken a papiralapu konyv nepszerusege, de alapvetoen a 2008-as valsagig egyre nott a konyvek sokfelesege, es meg most is duplaja a rendszervaltaskorinak.

gizmo26666 2016.08.18. 16:37:06

A rendszerváltás óta egyre jobban nő a könyvek ára........

s 2016.08.18. 17:07:08

"Sok könyv - kevés tudás."

Nagyerejű Winnetou

2016.08.18. 18:36:58

@Shadow82: rendszerváltás utáni sokféleség meg rendszerváltás előtti hatalmas példányszámok ellenére a magyar emberek odáig jutottak, hogy pár éve a legnépszerűbb könyvnek megválasztották az Egri csillagokat.
Az emberek többsége gyakorlatilag az általános iskolai kötekező olvasmányok körül hagyja abba az olvasást, Egri csillagok még esetleg megvolt, de egy Aranyembert már kevesen olvasnak el. És évek óta külföldön élve aztondom, nem is baj ez. A szépirodalom fetisizálása egy magyar betegség. A szifiliszes, neurotikus, enervált, alkoholista, nikotintól sárga ujjú, büdösszájú irodalmára jelentette "az értelmiségit", amikor fiatal voltam és a végtelenül modoros és elhízottgimnáziumi magyartanárunk is azt nyomta folyton, hogy mennyire fontos az irodalom. Egy mérnök, fizikus, orvos, ügyvéd csak szakbarbárnak titulált diplomás munkavállaló volt. Le kellene számolni azzal, hogy az ember értékét az adja, hogy hány szépirodalmi művet olvasott el. A szakkönyvek sokkal fontosabbak szerintem.

chrisred 2016.08.18. 19:58:54

@karandash: "A szépirodalom fetisizálása egy magyar betegség."

Így van. A reformkor óta a magyar nyelv a magyar identitásunk lényegi eleme, és a magyar nyelvű irodalom ennek a hordozója. A germán vagy a latin nyelvek hathatnak egymásra, táplálkozhatnak egymásból, a magyar nyelv viszont egyszeri, különleges és megismételhetetlen véletlen az európai kultúrában.
süti beállítások módosítása