Nagy a korrupció Magyarországon: de tényleg olyan rosszul állunk?

2017. január 27. 10:35 - Napi Csárt

A napokban jelent meg a Transparency International jelentése a korrupcióról. Ez alapján Magyarország hátrébb csúszott, így az Európai Unió országai között már csak három országban nagyobb a korrupció. Elsősorban a környező országokkal és az EU országaival hasonlítható össze a hazai korrupció, ezen a téren pedig elég rosszul állunk. korrktcio.jpg

Más a helyzet azonban, ha világ szinten nézzük meg a korrupció alakulását. Ugyan Magyarország még így is a középmezőnyben helyezkedik el, azonban óriási különbségek vannak egy tipikus afrikai vagy ázsiai országhoz képest. 

 

28 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://napicsart.blog.hu/api/trackback/id/tr8312159567

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2017.01.28. 01:45:09

Corruption perceptions index... tehát mennyire érzékeli a paraszt a korrupciót.
Igen, rendőrt lefizetni, orvos által kikövetelt "hálapénzt" fizetni, trafikmutyi, elbugázott közbeszerzés... ezek a tipikus irritáló, látványos formái a korrupciónak.
Ilyen nincs a svédeknél, amerikaiaknál, németeknél. Viszont ott sokkal jobban működik az intézményesített, legálissá maszkírozott korrupció, ami már rendszerré állt össze. Amerikai hadiipari és politikai összefonódások.
Svéd cégek (Saab) mindenütt korrupcióba keverednek külföldön. A svéd menekültügyi ellátórendszer magánszállásokat vesz bérbe horribilis áron, ezért érdekeltté tette a svéd szállodákat, ingatlanosokat a bevándorlásban. A német Siemens szügyig gázol a korrupciós ügyekben.
Ezeket egy amerikai, német, svéd polgár nem is látja, hisz beépültek az ottani rendszerbe. Ez nem az út szélén zsebre bírságoló rendőr kategóriája.

bkkzol 2017.01.28. 03:28:20

Sok helyen azért jók az eredmények, szép a térkép, mert lobbi tevékenységnek nevezik és többé kevésbé nyiltan végzik tevékenységüket.
A Grippen is ideküldte az emberét egy Ikeás táskányi pénzzel "lobbizni", de a Siemens se finnyás... gyógyszergyárak is szépen fejtik ki meggyőző erejüket...
Az EU-s vezetők is ( Pl. Barosso)szívesen képviselik érdekcsoportok érdekeit. Sokszor már hivatali idejükben, de hivatali idejük letöltése után "pénzügyi tanácsadó" vagy "befektetési alapoknál" és bankoknál lesznek felügyelőbizottság tagok vagy valami hasonló jutalom pozíció birtokosai ,mint az USA nagykövetek kinevezésénél.

5perc 2017.01.28. 04:53:21

Akkor más a helyzet, szóval sok még a tenni(lopni)való Afrikáig. Értem.

2017.01.28. 06:18:48

@bkkzol: igen, Gerhard Schrödertől Tony Blairig minden bukott balos, ballib európai vezető valami arab, közép ázsiai, afrikai diktátorokkal bizniszelő bank, olajcég, konszern igazgatótanácsában landolt :)
Ahogy Bajnai Gordont is elbújtatták valami állásban Amerikában. A kenyéradó gazdáik hálásak nekik.

Orbánék meg amatőr módon, túl feltűnően lopnak. Matolcsy a kis ribancát közpénzen cidáztatja. Nekik most kell kiélvezni a helyzetet, nem várhatnak arra, hogy majd 20 év múlva a Roszatom alájuk nyúl.

bkkzol 2017.01.28. 06:32:17

@karandash: Nagyobb rutinjuk van a "nagy öregeknek". Nem annyira nyilvánvalóan csinálják , mint Orbánék. Majd belejönnek, finomodnak.
Tudunk valamit az előző jegybank elnökről? Hol tanácsadó most? Tan csak nem ott ahova küldte rendszeresen a Nemzeti Bank állapotáról a jelentést.?

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.01.28. 07:27:34

Aki a magyar korrupció ellen harcol, az a valóságban nem őszinte.

A ballibek korrupcióellenes szövege meg egyenesen gyomorforgató.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.01.28. 07:30:04

@karandash:

Alapvetően nyugaton kitalálták a legális korrupciót.

Csak meg kell nézni, hányszorosan lett gazdagabb Clinton, Blair, stb. amióta nem politikusok.

nick papagiorgo 2017.01.28. 08:46:14

A vicc szerint ugye a korrupció az, amiből kimaradsz.
Az "észlelő állampógárok" egy részének is az a fő baja, hogy ők kimaradnak belőle.
Ha legálissá tennénk (úgy, mint egynémely államokban, lobbitevékenységnek, tanácsadásnak, mittudoménminek hívnánk), az állampógárok (nagyon helyesen) még mindig azt éreznék, hogy magas a korrupció.

Egyébként a térképen is látszik, hogy azon államokban, ahol a korrupciót legalizálták (pl. USA) az emberek úgy érzik, hogy ott nincs is korrupció. Kijáróemberek ott is vannak, meg lobbik, meg miegyéb, dehát ez nem korrupció, mert ez legális. És ezt el is hiszik.

ednet2023 2017.01.28. 09:16:12

@Colonel H. Stinkmeaner: A lobbizás és a korrupció között tudni kell különbséget tenni. (Hasonlít a kettő, de nem ugyanaz.). Lobbi példa:
A kormány a minisztereinek új autókat vásárolna. A pénzt megszavazzák, a pályázatot kiírják. Az adott feltételekkel az Audi, a Merci és a BMW jelentkezik, közel azonos árakkal. Az Audi 10 MFt-tal "nyomást gyakorol" a döntéshozóra, aki őt választja. Eredmény: a kormány nem költ el több pénz a tervezettnél, megfelelő minőséget kap, az Audi nyeresége 10 MFt-tal kevesebb (a lobbi árát az Audi fizette)
Lobbiból akkor lesz korrupció, ha a döntéshozó pénzért direkt egy túlárazott megoldást választ, ezzel kiugró profitot szerez egy másik cégnek. A sajátját pedig (pl. a hazai költségvetést) megkárosítja.

A kormányzati korrupció árát mindig a magyar költségvetésből fizetik. És ezért nagyobb baj ez, mint a külföldi cégek lobbitevékenysége.

ednet2023 2017.01.28. 09:30:35

@MaxVal BircaMan ELEMZŐ: Hahhahaha.... :) Össze kellene gyűjteni és kiadni ezeket a rövid, frappáns (vagy annak szánt) definíciói-szerűségeidet. Amilyen sarkos, olyan szórakoztató. :)

vaffanculo 2017.01.28. 10:35:07

@ednet2023: Ehhez nincs mit hozzátenni, korrekt.
Birka téged időnként nagyon szeretnélek bográcsban látni pöri formájában :)

fidesz maszop dk egykutya 2017.01.28. 10:37:59

@nick papagiorgo: nálatok így van, bizony. Csak addig volt korrupció amíg a maszop csinálta. Most, hogy már ti csináljátok már nem az.

vaffanculo 2017.01.28. 10:42:45

Tudjuk, hogy az elődök is loptak, nem kicsit, nagyon. Ez a csürhe is lopik. Talán többet is, mert nagyobb a fazék. Talán gátlástalanabbul, a látszatra sem ügyelve. Tök mindegy, mindegyik geci banda, amely a saját népét lopja meg. A jelenlegi csürhénél ez kicsit talán fájdalmasabb, mert magát egy nemzeti kormánynak aposztrofáló banda lopja meg a saját nemzetét, rabolja szét a saját országát. Azonkívül a keresztény értékeket hirdetve fossák pofán a Tízparancsolatot.

2017.01.28. 10:49:01

@ednet2023: Trump szóvátette, hogy az amerikai hadseregben egymillió dollárt költöttek egy kis fém alátét utaztatására, ide-oda bázisok, laborok közt. Nem magáncég, csak az állami bürokrácia hozta ezt össze, mert az államnak és a bürokratáknak semmi pénz nem számít, hisz nem ők termelik ki a költségeket.

Most képzeld el, mekkora pazarlás megy, ha a pógár és az állam közé még egy magáncég is beékelődik, amit jól kell lakatni és ez közpénzből megy.
Olyan nincs, hogy az AUDI-nak 10 millával kisebb bevétele lesz, mert egy autót odatol a döntéshozó zsebébe. Azt a 10 milliót bőven beépíti az áraiba. A kérdés csak az, hogy mennyivel áraz túl mindent a megbugázott közbeszerzéseken. Multiknak erre külön keretük van.

Egy magánszemély-magáncég viszonyában, ahol a magánszemély veszi a szolgáltatást magának saját pénzen, ott nincs korrupció. Ahogy az ember más pénzét költi, rögtön megnyílnak a lehetőségek a pénzelcseszésre.
Közpénz feletti rendelkezés mellett a (köz)hatalom gyakorlása a másik korrumpáló erő. Ez az út mentén zsebre bírságoló rendőr esete.

2017.01.28. 10:51:22

@vaffanculo: a fideszes Orbán-hívő, a hívő pedig lenyeli a pofánfosást is mosolyogva.

Larry Silverstein 2017.01.28. 11:00:56

Lehet hogy túl egyszerüen gondolkodom, de ezek szerint a korrupció (vagy ez a Transparency szerinti korrupció) fordítottan arányos a nemzeti jóléttel.

Minnél nagyobb a korrupció, annál magasabbak a bérek, alacsonyabb az infláció és a kamatok, annál több a munkahely és csökken az egyének és az állam adóssága.

Minnél alacsonyabb a korrupció, annál alacsonyabbak a bérek, magasabbak az adók és a kamatok, nomeg az infláció, annál kevesebb a munkahely és annál eladósodottabb az állam, meg a zemberek.

ez nem fér a fejembe

Szalay Miklós 2017.01.28. 11:25:55

Apropó, itt egy érdekes írás az érdekek erejéről, arról hogy sokkal inkább azok mozgatják a világot, mint bármi más.

egyvilag.hu/temak.shtml#temaid071

(A legfelső sor a kép tetején, "Érdekek". Az írás doc és pdf formátumban tölthető le. Ez egyébként egy nagyobb mű egy darabja, mely megpróbálja módszeresen, de azért érthetően elmagyarázni, hogyan működik a világ.)

Lásd továbbá az Állam részt többek között a hatalommal való visszaélésről.

ednet2023 2017.01.28. 11:44:38

@karandash: Amit leírtam az arra volt példa, hogy a lobbizás önmagában még nem korrupció. A példában az Audi-Mercedes-BMW trió ugyanannyiért ugyanazt kínálta. Az Audi lobbizásának nem volt negatív hatása a megrendelőre.
Az általad említett 1 milliós alátét utaztatásnak nincs köze a lobbizáshoz. Illetve ha a lobbizás eredményeképpen a megrendelő drágábban veszi meg a terméket/szolgáltatást, mint a piacon szereplő más hasonló cégektől, akkor már nem lobbiról, hanem korrupcióról beszélünk. A lobbi nem károsítja a megrendelőt. Ha károsítja, akkor már korrupció.

Október 2. Orbán csőcseléke népszavazni megy 2017.01.28. 11:54:22

Európa legkorruptabb politkusai és országai mind az illibbant rendszerek. Orbán, Putyin, Lukasenko rendszerei. Még szép, hiszen pont erre találta ki a diktátor az illibbant fogalmat hogy ne legyen törvényi hatalom a köztörvényes lopásai felett. Illetve ha van is ilyen hatalmi ág, akkor majd a poltpéterje elintézi, hogy Nincs Lopbán ügy!

2017.01.28. 12:03:11

@Október 2. Orbán csőcseléke népszavazni megy: korrupció mindenütt van, ahol az állam szed be és költ el pénzeket illetve emberek közhatalmat gyakorolnak más emberek felett.

dr kíváncsivagyok 2017.01.28. 12:41:08

@MaxVal BircaMan ELEMZŐ: Clinton és Blair mennyit lopott hivatali idejében,...he ? Terelsz bazmeg, terelsz...

nick papagiorgo 2017.01.28. 14:09:21

@fidesz maszop dk egykutya:
nos hát én nem lopok. Tehát a "ti csináljátok"-at kb elfelejtheted. Én nem vagyok egyik pártnak se tagja, se embere, se semmi.

Azt kell látni, hogy a korrupció pl. Magyarországon mindig is megvolt, a Kádár-korszakban nagyon felerősödött (az emberek a feletteseik tudtával hazahordták a gyárat, meg mindenki borravalóból élt a fodrásztól a pincérig, még a benzinkutasnak is jattot adtak, ki kellett bélelni a borítékot XY elvtársnak, ha bármit is akartál stb). Aztán ezzel a lendülettel átmentünk a "rendszerváltás"-ba, ahol a T. vállakozók kb "magukévá tették" Magyarországot, vagyis szépen leprivatizálták az állami vagyont, fillérekért.
És azóta is ez megy.
Ha megnézed, most jön az EU- hogy a 4-es metró kapcsán 170 milliárd (vagy mennyi) volt a korrupció. Én ezen nem csodálkozok nagyon, nagyon jól tudom, hogy mindegyik politikus csak annyi pénzt visz haza, amennyit tud :)
Ezért röhögök harsányan egynémelyek szövegeire, miszerint "mi majd nem fogunk lopni". Nem hát, persze :)

Viszont megjegyzendő, hogy én mostanság kb korrupció nélkül élem az életemet. Nekem nem kell senkit se lefizetni semmiért, és engem se fizetnek le. Nem kell pl. az orvosnak borítékokat nyújtogatnom, se a műszaki vizsgán, hogy a kocsim átmenjen, stb. Ez azért nem volt mindig ilyen általános :)

nick papagiorgo 2017.01.28. 14:32:31

Egyébként még egy dolog a korrupcióról:
Vegyük pl. az USÁ-t, ott ugye egyáltalán az lehet elnökjelölt, aki elég pénzt kalapol össze, különféle magánszemélyektől meg vállalatoktól. Na most, támogatja X olajipari vállalat Y millió dollárral az ő kampányát, mit gondolunk, ez az ember milyen döntéseket fog hozni? Olyanokat, amik X vállalatnak rosszak, ugye?
Ugyanez van a szenátusban meg a kongresszusban.
Tiszta is nyílt korrupció, XY pénzt ad valakinek azért, hogy az a számára kedvező döntéseket hozzon. Csak épp ők ezt "természetesnek" veszik, legalizálták, elfogadták, és a lakosság szerint ez így már nem is korrupció, tehát az USA nem is korrupt.

Ellentétben mi, mi korruptak vagyunk.

Más országokban az, hogy mindenért külön pénzt kell adni, hogy az orvosnak borítékot kell adni, ugyanezt az állami tisztviselőknek, még a tanárnak is ajándékkal kedveskedni, hogy ne bukjon meg a gyerek - ez az élet része, hát ez nem korrupció, ez "természetes".
Még Európában is, egyes államok úgy "lobbiznak", hogy XY cég az ő országukban létesítsen új telephelyet, munkahelyeket hozva ezzel, ezért kap adókedvezményeket, a cégvezetők némi "ajándékot", isten tudja mik mennek a színfalak mögött. Vagy itt van a Volkswagen-botrány, azok az autók akkor se fogyasztottak se többet, se kevesebbet - csak sikerült a mérést végző hatóságokat "meggyőzni", hogy igazából azok az autók jók. És ez így is maradt, hosszú évekig.

Az egész csupán megítélés kérdése, hogy mi a korrupció. Magyarország szerintem abszolút nem korruptabb, mint sok más állam, csupáncsak arról van szó, hogy máshol ezek a dolgok nem számítanak korrupciónak.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.01.28. 15:04:42

@dr kíváncsivagyok:

Sokat. Ha nem tették volna, honnan a többszörös gazdagságuk?

ednet2023 2017.01.28. 16:39:20

@MaxVal BircaMan ELEMZŐ: Birka! Szeretném idézni néhány mondatod:
"Aki a magyar korrupció ellen harcol, az a valóságban nem őszinte."

dr kíváncsivagyok kérdése: "Clinton és Blair mennyit lopott hivatali idejében,...he ? Terelsz bazmeg, terelsz... "
válaszod: "Sokat. Ha nem tették volna, honnan a többszörös gazdagságuk?"

Kedves Birka! A jelenlegi magyar kormány hivatalban lévő vezetőinek honnan van a többszörös gazdagsága?
Vagy a "családi összefogás" csak Magyarországon lehet indok, külföldön nem?

fidesz maszop dk egykutya 2017.01.28. 17:37:36

@nick papagiorgo: persze persze, te semmilyen pártnak se vagy embere, csak egész véletlenül támogatod mindegyik viktoriánus intézkedést :D

korrupció volt, mert az a hozzád hasonlók kimagyarázzák mentegetik, így egyre nagyobb a korrupció, pl 170 milliárd volt anno, néhány éve pedig már 3000 milliárdot egy csapásra lenyúltak.
Oroszországnál pl tényleg nem nagyobb itt a korrupció, meg a hasonló "fejlett" "demokráciákhoz" képest sem. Csak a nyugathoz képest nagyon durva, a lemaradással együtt...
süti beállítások módosítása