Fikarcnyit sem ért a családi adókedvezmény: továbbra is masszívan fogy a magyar

2017. május 16. 17:08 - Napi Csárt

A termékenységi rátáról tett közzé egy térképet nemrég Jakub Marian. A térkép lényege, hogy régiónként vizsgálja Európa régióit. Ez alapján jól látható, hogy Angliában, Írországban, Franciaországban, Törökországban és Svédországban a legmagasabb a termékenység, a legalacsonyabb pedig Lengyelországban, Spanyolországban, Olaszországban és Görögországban. 

Magyarország sem áll viszont túl jól a családi adókedvezmény bevezetése ellenére sem (igaz, a CSOK hatása még nem érezhető, mivel 2015-ös adatokról van szó). Az viszont látszik, hogy Nyugat-Magyarországban és Közép-Magyarországban a legalacsonyabb a ráta.nuts2-fertility-rate.jpg

60 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://napicsart.blog.hu/api/trackback/id/tr4912509503

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2017.05.17. 00:24:40

Nagyon jó, hogy Franciaországban születik sok arab, berber és négee gyerek, csak ott nincs munka.

Törökország meg nem Európa, az, hogy ott sok gyereket szülnek még mindig, az semmi jót nem jelent Európa jövőjére nézve.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2017.05.17. 07:57:55

Ebben legalább Európához tartozunk. Ahol magas a termékenység, ott magas az afrikai és ázsiai bevándorlók aránya.

Midnight Run 2017.05.17. 08:03:57

@Online Távmunkás: ez így van. A magyar politika célja egyébként is a csendes kihalás. Migránsok nem jöhetnek be, a magyar fiatalok viszont mennek a feltételek miatt. 200 év és csendesen kihalunk.

Kivlov 2017.05.17. 08:06:31

Miért, te azt hitted, hogy pár10ezer forinttól majd ömlik a gyerek?
A Családi adókedvezmény egy kvázi családi pótlék emelés. Azoknak akik dolgoznak, munkából tartják el a családjukat. Nem pedig a maroktartó, gyerekgyártó rejtett munkaerő féléknek.

hdnctrl 2017.05.17. 08:18:11

3 gyerek után beszélhetünk értelmes összegről, de manapság kinek van pénze 3 gyereket felnevelni?

gyongyi70 2017.05.17. 08:22:25

Fölösleges "bevándorlózni", kutatások igazolták, hogy a "bennszülöttek" is többet szülnek a nyugatabbra és északabbra fekvő országokban. Az okok a kiszámítható családtámogatási rendszer és az emancipáció. Ott szülnek többet a nők, ahol emberszámba veszik őket, nem tekintik őket szülőgépnek és házicselédnek.
Nem véletlen, hogy a legrosszabb mutatókkal Lengyelország (vö: teljes abortusztilalom, nehezített fogamzásgátlás) és a a hagyományos családmodellre épülő mediterrán országokban találjuk.

Állítsuk meg a ......... 2017.05.17. 08:42:52

@scuynat:
azoknak van pénze, akik mások lábain állnak

igazi hős 2017.05.17. 08:54:20

@Kivlov: Nem. A mostani SZJA rendszer csak és kizárólag a jóval átlag felett keresők számára jó, ha 3 (vagy több) gyerekesek, akkor különösen az. Az átlag keresetűek többet veszítettek az áfanöveléssel és a többi "nemmegszorítással" és "nemáthárított" különadóval, mint amennyit az új adókedvezmények miatt pluszban be kellett szedni.

Kivlov 2017.05.17. 09:06:12

@igazi hős:
szerinted. bruttó 300 az átlag, ott már 3 gyerekkel lehet érvényesíteni a kedvezményt. szevasz.

ursus artos 2017.05.17. 09:39:31

@igazi hős: "többet veszítettek az áfanöveléssel " 2%pont. Száz forintonként 2 forint.
Hülye vagy.

Medgar 2017.05.17. 09:40:03

@igazi hős: Baromságot írsz. Ismét... 330 000 bruttónál vehető igénybe a teljes kedvezmény 3 gyereknél.
Ez 165 000 /fő ami max szerintetek az mszp-ben kiemelkedő fizetés. De mostmár legalább tudjuk Botka szerint ki gazdag...

Medgar 2017.05.17. 09:42:14

@gyongyi70: Franciaországban a benszülött családokban 1-2 gyerek az átlagos, szemben a bevándorlók sokgyerekes modeljével, ez tozítja a statisztikát.

grundigg (törölt) 2017.05.17. 09:46:49

Ha már az az állítás, hogy "fikarcnyit sem ért a családi adókedvezmény", akkor az lett volna a minimum minimuma, hogy két adatot közölsz: azt, hogy mi volt előtte, és mi volt utána. Amúgy a termékenységi arányszám Magyarországon 2010-ben 1,25, 2015-ben 1,45 volt. Az okozati összefüggések feltárása már ennél bonyolultabb dolog, azt már nem is merem számon kérni.

Brix 2017.05.17. 09:52:53

A megoldàs az lenne, ha az első gyerek megszületését tàmogatnàk, és nem a sok gyereket! Sok gyereke annak van, akinek semmi sem szàmít: a szegénynek és a gazdagnak...A " kàdàri" közép leszàrmazottjai nem szülnek, mert nincs anyagi alapja a gyermekvàllalàsnak...

gyongyi70 2017.05.17. 10:11:56

@Medgar: sztem a legtöbb európai ország boldog lenne a nem muszlim 1,9-cel. Amúgy nem vagyok biztos benne, hogy az adatok hitelesek:
"This blog collect and update international statistics, government statistics, newspaper articles and reports related to Muslim immigration and Muslim issues in non-Muslim societies.

We are unable to respond to emails asking for references. The references to the statistical numbers are referred to in the actual articles as they were provided."

A francia statisztikai hivatal -ahogy más eu-s statisztikai hivatal sem - közöl ilyen jellegű adatokat vallási, faji, nemzetiségi stb. alapon emberi jogi okokból.

zizi77 2017.05.17. 10:15:11

@gyongyi70: na persze, szegény elnyomott német anyák!
Lengyeleknél nem lehet, hogy azért nem születik annyi gyerek, mert rengetegen Londonban meg az íreknék szülik meg a gyereküket?

legális 2017.05.17. 10:17:59

-@scuynat: Nem igaz amit írsz.
Már 2 gyerek után is sokszorosa az összes családtámogatás, mint volt 10 éve.
Kicsit hosszabb emlékezettel az is meg lenne neked, hogy 95-96-ban két év alatt vette el a hatalom a családi pótlékot és az adókedvezményt a szülőktől, ha mindketten átlagfizetésért dolgoztak.
Más. Félre érted a támogatási rendszert. Az állam nem a gyereknevelés költségét akarja neked odaadni, mert azzal csak a gyerekcsinálásból megélők járnának jól. Az meg nem a legjobb emberanyagot termeli ki, olyan áron inkább ne szaporodjon. Az a célja, hogy segítse a normális mértékű gyermekvállalást.

Medgar 2017.05.17. 10:18:08

Sajnos nincs megbízható hivatalos adat mivel nem pc ezeket gyűjteni. Saját tapaszataltom (rokonaim élnek Marseille-ben) viszont pont ezt támasztja alá.

gyongyi70 2017.05.17. 10:19:40

@zizi77: olvasd el a cikket, amit belinkeltem

a németeknél is máig él az a szemlélet, hogy ha egy nő férjhez megy és gyereket szül, ,maradjon otthon, főzzön, mosson, nevelgesse a gyerekeket

csakhogy ez idejét múlt dolog. nőként is mondom: én azért mertem több gyereket bevállalni, mert nem egyedül viselem a terhét: a férjem is otthon marad, ha kell, nem foglalkoztunk vele, hogy rossz szülőknek bélyegeztek, mert bölcsisek voltak, stb. Gyerekek mellett is mindig volt, van munkám, karrierem, nem vagyok kiszolgáltatva senkinek, van saját életem, így gyereket nevelni nem áldozat, hanem az élet része és jó dolog.

Azok a barátnőim, ismerőseim, ahol minden a nő nyakába szakad gyereknevelés után, megálltak az első gyerek után.

Lengyelországban a nőnek még mindig kuss a neve, a jó feleség, aki eltűri hogy a férje esténként, hétvégenként kocsmázni jár és nem veszekszik nagyon.

legális 2017.05.17. 10:20:45

@igazi hős: Próbáld ki. Érd el az átlagfizetést, utána meghallgatlak, mit tapasztaltál.
Ha esetleg most is már ott tartasz, akkor olyan érzésem van, hogy nem értesz a számok nyelvén, vélhetőleg hitbeli okok miatt. Azon csak te segíthetsz, olvasgass, számolgass, győzd meg magad.

gyongyi70 2017.05.17. 10:21:02

@Medgar: nekem is él ismerősöm Franciaországban, francia apa, magyar anya és 4 gyerekük van. :-) És persze anyuka dolgozik és kiegyensúlyozott kapcsolatban él a férjével, nem háztartási cseléd.

Medgar 2017.05.17. 10:25:25

@gyongyi70: Tehát részben migráns család ;-). Nekem is van több magyar ismerősőm ahol 3-4 gyerek van, de a statisztika alapján ez a kisebbség, sőt olyan iráni barátom is aki nem akar gyereket a feleségével.

zizi77 2017.05.17. 10:26:03

@gyongyi70: én is 3 gyereket vállaltam, pedig a férjem rengeteget dolgozik, és én is megyek vissza, amnt tudok. Ez nem ezen múlik, szerintem. Az arab világban igencsak elnyomottak a nők, mégis potyogtatják a gyerekeket. Inkább a nagy önmegvalósítás áll ennek a hátterében, legyen az férfi vagy nő. Egyszerűen nem fér bele a gyerek az életükbe.

chrisred 2017.05.17. 10:27:53

@ursus artos: 2009 július előtt az áfa 20% volt, vagyis az a 2 inkább 7, 100 ezer forintnyi kiadásnál 7 ezer. Ehhez hozzá lehet tenni a 2008 óta változatlan összegű családi pótlék inflációban elvesztett értékét (nagyjából 4 ezer forint), és máris kiderül, hogy összességében a gyereket vállaló dolgozó embereknek semmiben nem változott a támogatása, pusztán más nevet kapott.

Irbisz 2017.05.17. 10:28:04

@grundigg:
"Amúgy a termékenységi arányszám Magyarországon 2010-ben 1,25, 2015-ben 1,45 volt. Az okozati összefüggések feltárása már ennél bonyolultabb dolog, azt már nem is merem számon kérni. "

Mivel a kivandorlo szazezrek elsöprö többsege külföldön dolgozni akaro magyar, akik jelentös resze mar külföldön szüli meg gyermekeit, itthon marad a "rejtett aranytartalek", akik korfajuknak köszönhetöen szaporodnak mint a saska (sok települesen kb. mar az ovodasok 70-90%-at ök alkotjak).
En mondjuk nem örvendenek annyira annak hogy többet szülnek es igy aranyuk kb. exponencialisan egyre nö a tarsadalomban (magyarok el, aranytartalek marad, akik atlageletkora sokkal alacsonyabb mint az elöregedett magyar lakossage, es raadasul sokkal több gyereket szülnek mint a magyar lakossag)

gyongyi70 2017.05.17. 10:32:24

@zizi77: Sok gyerek születhet szélsőségesen elnyomott nők, vallási nézet miatt, de ez - remélem - nem recept Mao számára. Egyébként ezt egy bizonyos női szabadság után visszaállítani már nem lehet, lsd. Lengyelo.

Ami követhető, követendő recept, ha könnyítünk a nők terhein. Jiszen végső soron ő dönt, lesz-e gyerek, vagy sem. Ha egy nő élete a gyerekvállalás után ranszolgasors lesz, akkor nem mer másodikat, harmadikaz bevállalni.

Ha az élete nem változik negatív irányban, mert megkapja a szükséges segítséget a társadalomtól (anyagiakat, gyerekintézményeket, elfogadó munkahelyet) és a családjától (közös teherviselés), akkor szívesen vállal többet is. Ezt mutatja a francia, skandináv példa.

grundigg (törölt) 2017.05.17. 10:46:50

@gyongyi70: Részben igazad van, de a dolgok ennél bonyolultabbak szerintem. A 2015-ös adatok alapján egyetlen olyan ország sincs az EU-ban, ahol a termékenységi arányszám elérné a 2-t (a 2,1-ről nem is beszélve). A példaként felhozott skandináv államokban is csak 1,65 és 1,85 közötti. Ezek a világ leggazdagabb országai, ahol a lehető legnagyobb az egyenjogúság, ahol a lehető legnagyobb segítséget kapják az anyák. És ez a sok szép dolog egy határozott természetes fogyásra elég...

gyongyi70 2017.05.17. 10:51:31

@grundigg: igen, de jóval jobb a helyzet, mint pl. nálunk
egyébként az is meggondolandó, hogy feltétlenül kell növekedni a népességnek?
az emberek egyre tovább élnek, egyre kisebb a gyermekhalandóság, ezért már nincs is szükség akkora utánpótlásra
a munkaerőt egyre inkább helyettesíti a technológia
a fenntarthatósághoz nem kell feltétlenül növekedni, sőt

Ma Baker 2017.05.17. 11:05:45

A liberális európai berendezkedés önmagát ítéli halálra. Ez van. A cikk címe meg nettó kattintásvadászat. Semmi konkrétum nem látszik rajta az elmúlt évekhez képesti változásokról.
Pedig az elmúlt 2-3 évben pozitív irányba fordultak a születészámok.

chrisred 2017.05.17. 11:26:59

@Ma Baker: Mihez képest? 2006-ban majdnem 100 ezer (99.876) élveszületés volt Magyarországon. 2015-ben 91.690, 2016-ban 93.100.

Kunhallmi Agnes 2017.05.17. 12:25:06

Ha 18-ban a demokratikus baloldal ujra hatalomra kerul, akkor nem csak a gyerekszulest tiltjuk be, hanem a mar meglevo gyerekeket is elzavarjuk az orszagbol. Es demokratikus liberalis arabokkal fogjuk potolni ezeket a fasisztakat.

zizi77 2017.05.17. 13:09:06

@gyongyi70: itt jön be, hogy egy Svédország mennyivel gazdagabb nálunk. Abban igazad van, hogy sokszor a gyerekvállalásnál anyuka élete majdhogynem megszűnik itthon is, de azért azt is nézzük már , hogy mi a gyerek érdeke! Nyugaton klasszul lehet önmegvalósítani, miközben a 3 hónapos gyerek meg bölcsibe "jár".

gyongyi70 2017.05.17. 13:15:23

@zizi77: Svédországban biztos nem. Szülés után 480 nap (cc. 16 hónap) fizetett szabadság jár a családnak, amiből az apukáé 60 nap (kötelezően!).
Ez a megoldás egyébként a munkahelyi diszkriminációt is nagyban csökkenti, mert egy gyerek születése nem csak a női munkatársak , hanem a férfiak (igaz rövidebb) eltűnésével is jár, ezért egy női álláspályázó kevésbé gyanús. Illetve mindenki egyformán gyanús. :-)
A gyereknek meg sztem nem érdeke, hogy frusztrált, unott háztartási alkalmazottal legyen otthon a diplomaszerzésig. :-)

zizi77 2017.05.17. 13:43:13

@gyongyi70: www.ksh.hu/docs/hun/eurostat_tablak/tabl/tps00111.html
Ez alapján meg az látszik, hogy nincs egységes recept. Ami a svédek nélkül működik/ egyébként ott is rengeteg a bevándorló, és nem csak az utolsó 2 évben/ , az másik skandináv, nagyon felvilágosult országokban nem oszt nem szoroz.
Abban igazad van, hogy anyukának nem kell örökre otthon lenni a gyerekkel. Én is csak másfél évet voltam mindkét naggyal. De ettől még pár hónapos babáknak az anyjukra vsn szükségük. A most 15 hónapost nem is tudnám itthon hagyni, mert naponta még többször szopizik.

várom a levelet 2017.05.17. 13:57:49

a leggyakoribb név a mohamed,meg az ali ,pl Franciaországban.

gyongyi70 2017.05.17. 13:59:01

@zizi77: Soha nem írtam, hogy a pár hónapos gyereket otthon kell hagyni. (Egyébként az én legkisebbem még naponta többször cicizett bölcsi, sőőőőt, ovi mellett is.) Sokféle recept van, de én azt vallom, és több szociológiai kutatás is megerősíti, hogy a legfontosabb, hogy az anyuka életminősége ne sérüljön, különben elmegy a kedve az egésztől. És ez nem csak pénz kérdése. Hiszen, ahogy látjuk a jobb módú országokban is vannak, lehetnek gondok, ha pénz ugyan megvan, de a tűzhely mellé láncolják azokat a nőket is, akik nem akarják (mert aki akar, ás boldog, maradjon csak), vagy a társadalom gyerekellenes (német nyelvterületen sajnos terjed egy ilyen trend pl.), az a fontos, hogy támogatólag álljon mindenki az anyuka mellé, ne az ő vállára szakadjon a gyerek, háztartás stb. Régebben egyébként még az egyszerű paraszti családokban is a nagycsalád látta erl ezt a támogató funkciót, de ma már ez sem működik.
A statisztikát önmagában nem lehet értelmezni. Pl. a magyarországi adatoknál is figyelembe kell venni, hogy azért csökken a születések száma a termékenységi ráta javulása ellenére, mert csökkent a szülőképes korosztály. Figyelembe kellene venni a ki- és bevándorlást, ez hogyan alakul megint csak a szülőképes korosztályban, akkor lehetne pontosan elemezni minden adatot. Erre vannak hosszú tanulmányok, a megállapításaik kb. azok, amiket leírtam az első hsz-ben.

zizi77 2017.05.17. 14:16:58

@gyongyi70: egyenlőre annyit értek el vele a svédek is, hogy lassabban fogynak, mint az átlag Európában. Értem én, hogy miért jók ezek a kezdeményezések, de egyenlőre a bevándorlók ellenére sem tűnik tuti receptnek. Sajnos az itthoni statisztika se emeli ki/ahogy a svéd se/,hogy a most születettek közül hány százalék lesz az aki nagy valószínűséggel csak lógni fog a társadalom nyakán. Mert hiába látják a Te vagy az én gyerekeim, hogy keményen dolgozunk, ha egyre több gyerek előtt nincs ez a pozitív példa. Ezért én speciel támogatom, hogy ne a csp összege emelkedjen, hanem az adókedvezményé.

gyongyi70 2017.05.17. 14:28:19

@zizi77: Tudom, hogy minden politikai vita erre egyszerűsödik le (csp vagy adókedvezmény, mszp vagy fidesz), de sztem ezek lényegtelen kérdések.
Gondolom, ha több gyereked van, van kislányod is. Nekem van. Tedd a szívedet a kezedre. Mire neveled őt? Ugye, ugyanúgy fontos, hogy jól tanuljon, ha felnő, akkor jó szakmája, még jobb esetben diplomája legyen, hogy meg tudjon élni, független, önálló, talpraesett nő legyen. Mert én így nevelem és nem miniszépségversenyre járatom, hogy jól tudjon férjhez adni, vmi vagyonos, jól kereső fiatalemberhez....
Innentől kezdve borul a régi családmodell. Mert egy kislány, akit 20 évig taníttatnak, egy osztályba jár a kisfiúkkal, együtt versenyez a fiúkkal az egyetemi felvételin, együtt veszi át velük a diplomáját, együtt kezd velük dolgozni az egyszer csak otthon találja magát "eltartott" nőként, nem szívesen veszik fel dolgozni, vagy csak vmi gyengébben fizető pozícióra, innentől kezdve a férje állása, munkája "fontos" lesz, az övé nem, mert "csak" annyit keres, amennyit, hát persze, hogy ő marad otthon a gyerekkel, ha beteg, ő megy szülőire és könnyen beleragad ebbe a másodlagos szerepe. Csakhogy őt nem erre tanították, nem így nevelték, hanem hogy egyenrangú és egyenlő..... Ha ezen a szitun sikerülne csiszolni (nem könnyű, nem állítom, sok idő és sok felvilágosítás...), akkor jobb hely lesz a világ a kisgyerekes nők számára.

Kivlov 2017.05.17. 14:35:02

Egyébként felesleges a népességfogyást mantrázni.
Nem a mennyisége a lényeg, hanem az összetétele.
Elég lenne ide 7-8 millió magyar, ha az dolgos és aktív lenne.
A szívás az az, hogy épp az ellenkezője felé tartunk: a 8 közelít majd, de ennek a jó része maraoktartó lesz…és összedől a szemétdomb…

zizi77 2017.05.17. 14:50:42

@gyongyi70: Itt van a kutya elásva, hogy ha jó állása van, akkor nem szül. Persze én is azért rugdosom a nagyot, hogy tanuljon, hogy majd legyen választási lehetősége. Magam részéről nem akarok kiszolgáltatott lenni, de a gyerekek nem szorulhatnak háttérbe a munka miatt. De ez nem azért van, mert annyira önmegvalósító vagyok, hanem mert ha egyedül maradok a kölkökkel, akkor is kell nekik enni adni. Én nem látom elnyomva magam itthon sem. Sok rokon, ismerős él több nyugati országban, de mindenhol megvannak a marhaságok.
Szép ez a színes-szagos svéd modell, de ennek ott majd 40 éves múltja van, és a törvény se véletlenül mehetett át, megvoltak az alapok hozzá.
Ettől függetlenül nekem úgy tűnik ők is fogynak, csak lassabban. Viszont ott aztán van multikulti, ami nekem nem feltétlenül jön be.

zizi77 2017.05.17. 14:55:17

@zizi77: ja és még annyi, hogy nem tartom masodlagos szerepnek azt, hogy főleg én gondoskodom a gyerekekről. Egész egyszerűen nekem jobban megy, mert több dologra tudok koncentrálni. Hiába dolgozik a férjem rengeteget, sokszor itthonról is/informatikus/, mégis iszonyat szétszort. :)

gyongyi70 2017.05.17. 14:55:26

@zizi77: Nem feltétlenül igaz, hogy ha jó állása van=nem szül. Akinek jó férje van=szül sokkal valószínűbb. De hogy ne csak ezen múljon, ahhoz kell a megfelelő társadalmi-gazdasági környezet.
Nem hosszú, témába vág:
epa.oszk.hu/02500/02535/00014/pdf/EPA02535_acta_med_2016_20-21_011-028.pdf

Avant1 2017.05.17. 14:56:29

Nem igaz, amit ír a szerző, hogy nem áll jól. Ugyanis az EU többi országában , ahol csökkenés van, trendforduló nem érzékelhető, míg nálunk már látszik ilyen. Kérdés, kitart-e, reméljük, igen.

Egyéb szempontok:
A trianoni döntés után emlékem szerint kb 7,8 millió ember maradt a határok között, egy akkoriban sokkal munkaintenzívebb mezőgazdaság mellett. Az volt az akkori "természetes" népsűrűség. A háborús veszteségek és a (mező)gazdaság megváltozásának hatása kb. egymást kioltja, tehát eljuthatunk egy ~8 max 8,5M "természetes" népsűrűséghez. Lásd Ausztria, hasonló területtel.

A 10 milliós 1990 körüli szám a hidegháborús készülődés illetve a Ratkó-korszak hatása is. Erre épült a közgondolkodás és a GDP-kalkuláció is, nem a hatékonyság növelésére, ami viszont minőségi és nem mennyiségi kérdés. Ha már gazdasági kérdés.
Egy nemzet megmaradása ma már leginkább nem azon múlik, hogy 8 vagy 10 millóan vannak (régen rossz lenne, ha csak ezen múlna) hanem a gazdasági-társadalmi nemzetközi befolyáson, teljesítményen, elismertségen, szükséghelyzetben pedig katonai önvédelmi képességeken is, de utóbbi sem létszámfüggő a mai technológiai viszonyok között.

gyongyi70 2017.05.17. 15:20:10

@zizi77: a te szemedben nyilván nem másodlagos dolog a gyerekkel foglalkozni. A társadalom szemében viszont az. Ezért kapsz kevesebb táppénzt, ezért lesz alacsonyabb a nyugdíjad, és a jó kis elterjedt magyarázaton túl (a férj általában minden családban vmiért alkalmatlanabb a gyereknevelésre, főzésre, wc papír guriga kicserélésére - holott a munkahelyén vállaltirányítási rendszereken és software-eken és kiigazodik), nos, ebben a sztoriban/sztereotípiában is vastagon benne van, ha tudat alatt is, hogy férj sokat keres, tehát az ő munkája fontosabb.
Tisztelet a kivételnek, mert látok olyan párokat is, ahol a férj akkor is tiszteli a felesége munkáját, ha töredékét keresi az ő fizetésének, mert tudja, hogy a fizetések nem mindig pontosan fejezik ki egy munka értékét, vagy a kifejtett erőfeszítést.
A nők számára fontos a munka, ahogy te is írod, pl. azért is, mert sosem lehet tudni. De hagy idézzek, mert Molnár D. tökéletesen mergfogalmazta: A nőknek a fizetett munkahely jelentheti gazdasági autonómi·uk forrását, a t·rsadalombiztosÌt·shoz, a nyugdÌjbiztosÌtáshoz és az egÈszsÈg ügyi juttatásokhoz való hozzájutás lehetősÈgÈt. Mindezeken túl egyben lehetősÈg is a társadalmi Ès szemÈlyes fejlődÈsre. Manapság a munka egyre több embernek nem csak a megÈlhetÈs miatt elengedhetetlen tevÈkenysÈg, hanem az önmegvalÛsÌt·s egyik fontos forrása is. A nők fizetett foglalkoztatása ezenkÌvül befolyással van a nő k családon bel l betöltött szerepÈre Ès hatalmi pozÌciójára, Ès nem csupán jövedelmet biztosÌt, de szerepmodellt is nyújt a családtagok, különösen a gyermekek számára."

gyongyi70 2017.05.17. 15:22:52

@gyongyi70: elnézést a formátumért, másoltam az idézetet, innen:
elib.kkf.hu/edip/D_9942.pdf

Nagyon jó kis összefoglalása annak a belső igénynek, miért fontos a nő számára, hogy önálló, saját egzisztenciával rendelkezzen.

zizi77 2017.05.17. 15:25:48

@gyongyi70: jó férjet kifogni szerencse kérdése is, mert bár nem jó a habokra házasodni, de sok kérdésben tudunk még mi is 16 év után meglepetést okozni a másiknak.
Gyorsan átfutva a linkedet, sok dologban azt támasztja alá, amit Te írsz, sok dologban meg azt, amit én. Az biztos, hogy a Ratkó unokák korszaka után, újra nehezebb lesz a csökkenést lassítani. Mert én se fogok már 40 évesen többet szülni, de szerintem más se nagyon/mindig vannak persze kivételek/.És újra itt jön be, hogy nem mindegy ki fog ezután szaporodni. Avant1-nek tökéletesen igaza van, hogy nem kell 10millió, csak aki van, az hasznos legyen. Ezért a problémánkat a bevándorlók sem oldanák meg sajnos. Sőt! Jó gazdasági helyzet? Na az kéne.

gyongyi70 2017.05.17. 15:27:39

@zizi77: A férjem is bevándorló... 4 diplomával, 5 nyelv tudásával. Szóval, ebben nem értek veled egyet.

zizi77 2017.05.17. 15:37:38

@gyongyi70: hatalmi pozíció? Régen rossz, ha a kereset függvényében kéne a döntéseinket meghozni. Ugyan azt írtam, és fenn is tartom, hogy egyedül is fel kell tudnom nevelni a gyerekeket, de azért ez nem azt jelenti, hogy elképzelhetőnek tartom a különválásunkat. Éppen ezért tehetségünkhöz mérten osztjuk meg a feladatainkat hosszútávra berendezkedve. Egyenlőre most ez a teljes káoszt jelenti a két kicsivel, de lesz majd jobb is.:)

zizi77 2017.05.17. 15:38:39

@gyongyi70: ugye tudod, hogy nem ez a jellemző?

zizi77 2017.05.17. 15:40:06

@zizi77: mármint a most Európába tóduló tömegekre.

gyongyi70 2017.05.17. 15:41:28

@zizi77: Rossz íze van hétköznapi értelemben, de szociológiai szempontból nagyon is létező és élő fogalom. Hogyan vannak leosztva a szerepek, ki hozza a döntéseket, ki kihez alkalmazkodik. És ebben tetszik, nem tetszik, szerepe van annak, hogy a nő önálló egzisztenciával rendelkezik (akkor veszi a kalapját, amikor úgy tetszik neki, ha vmi gond van a kapcsolatban) vagy kiszolgáltatott pl. anyagilag. Úgy 100 évvel ezelőtt sem azért nézték el dédanyáink a szeretősdit, mert annyival toleránsabbak voltak, hanem mert elvált nőként nem tudtak volna megélni.

gyongyi70 2017.05.17. 15:45:21

@zizi77: A férjem európai. De bevándorló. A házasságkötés miatt vándorolt be immár 20 éve, később az állampolgárságot is megkapta. De ha a bevándorló szót használjuk jobb, ha tudatosítjuk magunkban, hogy az angol lord is az, mert nem Magyarországon született.

Egyébként ebből kiindulva: a bevándorlásnak igenis lehet pozitív szerepe demográfiai szempontból is, ha ésszerű bevándorláspolitikát alakít ki egy ország. Vannak olyan országok, amelyek kitűnően profitálnak ebből, alaposan megválogatva, beengedve azt, akire épp szükségük van. Persze, ehhez az is kell, hogy kellően vonzó emigrációs célpontok legyenek.

tatraplan 2017.05.17. 15:46:05

"Fikarcnyit sem ért a családi adókedvezmény: továbbra is masszívan fogy a magyar"

Aki ilyet mond az hülye.
Persze az adókedvezmény még önmagában nagyon kevés. De öt-hat év alatt az EU-ban a harmadik legjobb javulást Magyarország érte el.
Ez kevés.
Ahogy az adókedvezmény is.
Növelni kell és a többi kedvezményt is.
De főleg a szemléletet kell megváltoztatni.
Szavazati jogot a gyerekeknek is! Természetesen 16-18 éves koráig a szülők gyakorolják!

gyongyi70 2017.05.17. 15:49:37

@Avant1: A termékenységi ráta valóban nőtt, de amire vetítjük (szülőképes nők száma) csökken, ezért nem beszélhetünk a csökkenés megállásáról.
De abban egyetértek veled, hogy ez nem feltétlenül baj, kisebb népességű társadalomra is be lehet rendezkedni, írtam is korábban.

zizi77 2017.05.17. 16:43:20

@gyongyi70: ehhez képest legtöbben azon keseregnek, hogy nem lehet egy keresetből megélni itthon. A többség még mindig a gyerekeivel maradna otthon, ha nem kényszerülne visszamenni dolgozni. Mondjuk én hosszútávon meg is őrülnék. :)

zizi77 2017.05.17. 16:48:59

@gyongyi70: Te id tudod, hogy a most zöldhatáron keresztül érkező, ki tudja kikről beszélek. A legálisan érkező, egyértelműen társadalmilag hasznos egyénekkel semmi gond nincs.

na4 2017.05.18. 09:19:46

Már dögunalmas aze a "fogy a magyar" rinyálás. A világot nem a kihalás, hanem a túlnépesedés fenyegeti. A világ népessége másodpercenként (!) 2.5 fővel gyarapszik. Van fogalmatok róla, hogy mekkora szívás lesz ebből? Örülni kell annak, hogy nem tapossuk agyon egymást ebben a kis országban.
süti beállítások módosítása