Így gáncsolja ki a magyar társadalom a munkaerőpiacra belépőket

2016. augusztus 07. 17:29 - Napi Csárt

Az OECD országai közül Magyarországnál csak Csehországban dolgoznak kevesebben részmunkaidőben, igaz a válság kitörése óta emelkedést mutatott az adat. Míg hazánkban 5 százalék körüli ez a fajta foglalkoztatás, addig az OECD átlagában a 20 százalékot is megközelíti.

De miért baj az alacsony részfoglalkoztatás?

A részfoglalkoztatás elsősorban a kisgyerekes anyukák, a felsőoktatási hallgatók és az alacsony keresetűek "foglalkoztatási formája". A kevés részmunkaidős munkahely viszont megnehezíti az anyák visszatérését a munkahelyekre, a hallgatóknak és a munkanélküliségből a munka világába visszatérőknek pedig szintén nehezebb az első teljes munkaidős állásukat megtalálni gyakorlat nélkül. reszmunkaido.jpg

42 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://napicsart.blog.hu/api/trackback/id/tr129277986

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dunántúli gyerek 2016.08.07. 21:27:40

Ugye az megvan, hogy Csehországban a legalacsonyabb a munkanélküliség az EUban, de Mo. is ott van a TOP5-ben az 5,5%-kal?

Szóval hogy sírunk a qrvajó munkaerőpiaci helyzet miatt, ez is lehetne a poszt címe.

2016.08.08. 00:43:52

Nyugatabbra részmunkaidőben is keres annyit az ember, hogy el tudja tartani magát, ha mondjuk egyetemre jár mellette és nem költekezik túlzottan. Magyarországon sokszor a teljes munkaidős állás is annyi jövedelmet ad, hogy éppenhogy megél belőle az ember, előrelépni nem tud, családot alapítani nem tud. Vannak kelet-európai ismerőseim, magyarok, lengyelek, románok, akik holland, norvég, dán egyetem mellett részmunkaidőben dolgoztak, nem volt gondjuk a megélhetéssel. A szüleik Kelet-Európában bizony teljes munkaidőben is kevesebbet kerestek, éppen annyit, hogy a megélhetéshez elég legyen.

Olyat is sokat hallani, hogy magyar cég felvesz valakit napi 4 órás munkaidőben, majd ledolgoztat 10 órát vele. Szabadság nincs, ha panaszkodsz, akkor holnap már nem kell jönni dolgozni. Bizony, nem csak a nyugati bérek, hanem a munkavállalót jobbágynak vagy rabszolgának tekintő magyar cégek miatt is mennek külfòldre emberek. Tipikusan a vendéglátóipar ilyen rabszolga munkaerővel van tele Magyarországon, 12-14 óra munka alap. Ausztriában meg 8 óra és minden törvényes.

Én azt látom az ábrából, hogy a részmunkaidő ott terjedt el, ahol magas szintű a munkavállalók jogvédelme, a munkáltató jogkövetése és az órabérek olyan magasak, hogy elég jövedelmet ad egy részmunkaidős állás is egy egyetemista fiatalnak, kisgyerekes anyának, nyugdíj mellett dolgozónak.

dunántúli gyerek 2016.08.08. 00:50:00

@karandash: Jó meglátások, bár most elég masszív béremelkedés indult be, pont az elmászó munkaerő miatt, és ez nyilván javítja a munkakörülményeket is.

Persze az abszolút bérekben mindig nagy különbség lesz (az árakban is), de az elmúlt 10 évben Mo-n és Németországban is kb. 10%-ot emelkedett a reálbér, míg pl. a UK-ben 10%ot csökkent. Gondolom ezért az EUt hibáztatták és leléptek.

ember100 2016.08.08. 00:50:11

@dunántúli gyerek:
Helló !

Ugye a foglalkoztatottak sorába Te is beleszámítod a közmunkásokat a külföldön dolgozókat .....
Nem-e vagy-e agy mosott fideszdroid ?????

dunántúli gyerek 2016.08.08. 01:00:42

@ember100: Szervusz!

Persze hogy beleszámoltam, minden más EU ország is beleszámolja a közmunkásokat és a külföldön dolgozókat, meg a magyar kormány is beleszámolta mindig is.

2016.08.08. 04:50:14

@dunántúli gyerek: Magyarországról akkor is elmegy a proli, ha modtvenelik a béreket. Pont hogy nem csak a bérek miatt húznak el az emberek, hanem az olyan a munkavállalót rabszolgasorban tartó cégek miatt is, akik bejelentenek 4 órára majd ledolgoztatnak velük 8-at. Visszadumálás nincs, mert már úgyis vár egy tucat másik magyar az állásra. Ja, hogy eddig ez volt, most meg már nincs magyar munkaerő, mert akinek van egy kis esze az elhúzott nyugatra... Munkaerőhiány van, mint a románoknál már jópár éve.

Lefogadom, hogy a táblázatban szereplő kevés magyar részmunkaidős munkavállaló jó része is inkább az a kategória, aki 4 órára bejelentve dolgozik 8-at. Vicc az egész.

conchita wurst 2016.08.08. 07:18:46

@karandash: A táblázat alján ott van hogy a heti munkaidőt, heti max. 30 órát számoltak részmunkaidőnek.

Ami azért érdekes mert konkrétan tudom hogy pl. Franciaországban a teljes munkaidő heti 35.

$pi$ 2016.08.08. 07:27:43

Milyen rosszul állunk görögországhoz képest! Igaz, mondjuk, hogy ott kábé 25% a munkanélküliség, nálunk meg kábé 5%, de nálunk jobban gáncsolják a munkaerőpiacra belépőket!

Szerintem mondjon le orbán és jöjjön vissza a gyurcsány feri, nem? Én ezt olvastam ki a grafikonból. :D :D

Jazo 2016.08.08. 07:34:22

@dunántúli gyerek:
Azért csökkent a regisztrált munkanélküliek száma, mert egyre többen mennek külföldre és több százezren közmunkás státuszba kerültek (akik ugye sokkal kevesebbet keresnek 8 óra alatt mint a minimálbér) Ez olyan mintha holnap kitörne egy halálos járvány és a sok százezer áldozat mellett megjegyeznéd, hogy legalább csökkent a munkanélküliek száma. Nincs minek örülni. Hidd el, hogy az ország nagy részében továbbra is nagy a munkanélküliség és akik dolgoznak, azok nagy része is csak éhbérért teszi.

Kíváncsi lennék arra a számra, amit úgy kapnánk, hogy az aktív korúakból kivonnánk azokat, akik be vannak jelentve legalább minimálbérre.

conchita wurst 2016.08.08. 07:35:22

@$pi$: Jó példával elöl árva a müveltnyugati multik elkezdhetik itthon is bevezetni a 20-30 órás munkahetet, ha ez olyan ól müxik otthon nekik.

De gondolom pont azért müxik náluk jól, mert valaki megcsinálja helyettük a melót itt.

Jut eszembe Kínában a 7végi szabadság is ismeretlen.

dunántúli gyerek 2016.08.08. 07:44:11

@Jazo: 'Azért csökkent a regisztrált munkanélküliek száma, mert egyre többen mennek külföldre és több százezren közmunkás státuszba kerültek (akik ugye sokkal kevesebbet keresnek 8 óra alatt mint a minimálbér)'

A kivándorlók helyébe bevándorlók jönnek, a szaldó pozitív (erről mondjuk sose hallottunk az Indexen) www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2112rank.html

A közmunka részben igaz, 150ezerrel több a közmunkás mint 2010ben, de 500ezerrel több a munkahely.

A bérek meg szarok, de legalább emelkednek. Tavaly-idén 5-5%-ot, ami nulla inflációnál azért nem rossz, jóval több mint a GDP bővülés. Ez 2018ig folytatódni is fog.

Jazo 2016.08.08. 07:45:45

@$pi$:

A "kb. 5%" az valójában 10,6% a közmunkásokkal együtt (ennyi arról, hogy a kormány beleszámolja a közmunkásokat a munkanélküliekbe):

www.portfolio.hu/gazdasag/munkaugy/a_kozmunka_trukkje_nelkul_is_rekord_alacsony_a_munkanelkuliseg.231028.html

Szakura 2016.08.08. 08:50:17

@dunántúli gyerek: Azért pozitív a bevándorlás, mert az államkötvény jó üzlet. De tényleg olyan sok az orosz prosti Magyarországon? Vagy csak megvették, és húztak nyugatra? És hol a 100000 ukrán? Én nem láttam őket.

chrisred 2016.08.08. 08:57:42

@dunántúli gyerek: Konkrétan melyik országban számolják még bele a közmunkásokat és hányan vannak a többi uniós országban?

$pi$ 2016.08.08. 09:00:04

@Jazo: Ja, tudom, a művelt demokrata ellenzék korrigálja a munkanélküliségi mutatót, a hivatalos értékek nekik nem felelnek meg. Így jön ki a 11%, utána pedig azt mondják, hogy az eredeti érték volt a 11%. :D Még jó, hogy nem korrigálják utána mégegyszer!

Az általad linkelt cikkből:

"Rekord alacsony szintre, kerek 6 százalékra süllyedt a munkanélküliségi ráta 2016 első negyedévében Magyarországon, és ami még jobb hír, hogy a közmunkásokkal korrigált munkanélküliségi mutató is most először 11 százalék alá csökkent. "

$pi$ 2016.08.08. 09:02:10

@dunántúli gyerek: "de 500ezerrel több a munkahely."

Ne feledjük el, hogy a bajnai kormány megszorításai miatt egy csomó munkavállaló jelent meg az országban, úgyhogy ha a százalék ugyanakkora lenne a munkahelyek száma akkor is jelentősen több volna.

mézesmackócskácska 2016.08.08. 09:12:02

Jaj... elindult a fideszdroid vs. bolsilibsi ( akármit is jelent a szó ) csata.
Elárulom nem itt van baj.
Hanem ott hogy konkrétan ott tartunk hogy vállalkozóként nem éri meg alkalmazni egy munkavállalót. Nem tudja kitermelni a bérköltségét nemhogy a kockázati befektetés premiumát.
Nálam konkrétan 200 nettó felett vannak bejelentve. Tisztán! Nincs trükközés. Ha eléri a 300at két választásom lesz.
1. fekete foglalkoztatás ( ehhez nincs sok hajlandóságom )
2. lehúzzuk a rolót még időben és kirugunk 36 embert ( java családos ) aztán keresünk alternatívát esetleg külföldön ( épp ez történik )

Szóval lehet a mostani vezetést dícsérni de majd akkor is tessék így gondolkodni ha saját bőrödön érzed a problémát!

$pi$ 2016.08.08. 09:16:08

@mézesmackócskácska: "Hanem ott hogy konkrétan ott tartunk hogy vállalkozóként nem éri meg alkalmazni egy munkavállalót."

Mivel a foglalkoztatottság nő úgy néz ki, hogy megéri foglalkoztatni az embereket. Lehet, hogy a te vállalkozásoddal van valami gond, nem? Mivel foglalkozol?

chrisred 2016.08.08. 09:30:19

@$pi$: A foglalkoztatottság nő - csak nem a Magyarországon foglalkoztatottak száma. Ergo a vállalkozásával az a probléma, hogy Magyarországon működik. De azt írta is alternatívaként, hogy ezt a problémát megpróbálja kiküazöbölni.

aleb19 2016.08.08. 09:42:43

miert van sok part timer nyugaton... mert az egyre csokkeno munkahelyek szamat igy lehet kozmetikazni

azert magas a part timerek aranya nyugat eu-ban mert a segelyesek csak annyit melozhatnak es nem erdekuk full timeban dolgozni mert elvesztik a lakhatasi tamogatast...

midnight coder 2016.08.08. 09:49:14

@chrisred: Ha valakit Magyaroszágon nem éri meg foglalkoztatni, akkor ugyanazt a polgárt ugyanabban a pozícióban Nyugaton, ahol a bére 4x annyi, még kevésbé éri meg. Hacsak nem arról van szó, hogy ott a piac és nem éri meg a tevékenységet kiszervezni (Pl. építőipar).

$pi$ 2016.08.08. 09:54:17

@chrisred: "A foglalkoztatottság nő - csak nem a Magyarországon foglalkoztatottak száma."

Ezt mire alapozod?

midnight coder 2016.08.08. 09:54:35

@karandash: "Magyarországon sokszor a teljes munkaidős állás is annyi jövedelmet ad, hogy éppenhogy megél belőle az ember"

Na igen. A gond csak az, hogy ezzel még így is a világ felső 90%-ában vagyunk. A munkaerőpiac pedig globalizálódik. Az ipar már rég ki van szervezve Európából Kínába, a szolgáltatások kiszervezése Indiába folyamatban van. És ez így is marad, amíg a kinti munkaerő olcsóbb és ki tudja váltani a drága európait, sőt egyre inkább így lesz, ahogy az ázsiaiak és indiaiak fejlődnek.

"Én azt látom az ábrából, hogy a részmunkaidő ott terjedt el, ahol magas szintű a munkavállalók jogvédelme"
A munkavállalók jogvédelme szart sem ér, ha egy fókára 25 eszkimó jut. Ha a munkaerőpiac telített, akkor nincsenek munkavállalói jogok, bármit is csinál a szagszervezet vagy állam bácsi.

chrisred 2016.08.08. 09:55:57

@conchita wurst: Vagy esetleg azért éri meg a részfoglalkoztatás, mert van képzett munkaerő, jobb a munka szervezettsége, így hatékonyabb a munkaerőkihasználás is? Amúgy miért vezetne be a nyugat munkáltató nálunk is 20-30 órás munkahetet? Nem jótékonysági intézmény. Ha olyan a magyar munkajogi szabályozás, akkor ő nem fog hátrányba kerülni a magyar versenytársakhoz képest, akik kihasználják a rabszolgatartás minden előnyét, és ő is kifacsar mindent a dolgozókból éhbérért.

chrisred 2016.08.08. 09:59:14

@midnight coder: Na igen, de ott a fogyasztóképes kereslet is négyszer akkora, pont azért, mert a bérek négyszer akkorák.

konrada 2016.08.08. 10:01:07

@chrisred:
Azt nem írta, merre külföldön. Egy biztos, hogy nem nyugatra, mert ott ennél sokkal drágábban kapna munkaerőt, hanem keletre keres, ahol olcsóbb.
...de hát erről szól a globálkapitalizmus. Vannak termékek, melyekért nem hajlandóak a valós termelési árakat megfizetni az ott lakók, így azok termelése oda megy, ahol olcsó a munkaerő.

...s ez nem baj. Azokban az államokban élnek jobban a polgárok, ahol meg kell fizetni a munkaerőt, mert az magasabb hozzáadott értéket, kiterjedtebb szolgáltatási szektort hoz.
...de persze annak, aki abból keresett, hogy éhbérért dolgoztatott, annak ez baj. Ez sajnálatos, de inkább csak neki, nem azoknak a munkásoknak, akiket már nem képes megfizetni...

qwertzu 2016.08.08. 11:17:12

@ember100: A közmunkások lehetnek kérdésesek, de a külföldön dolgozók természetesen nem munkanélküliek.
Munkanélküli: nincs munkája.
Külföldön dolgozik: van munkája.
Teljesen abszurd lenne munkanélkülinek tekinteni dolgozó embereket. Sehol sem teszik.

chrisred 2016.08.08. 11:37:27

@qwertzu: Sőt, ha egy járvány kipusztítaná Magyarország lakosságát, akkor teljesen megszűnne a munkanélküliség. Más kérdés, hogy mit kezdenénk akkor ezzel a statisztikai adattal.

padisah 2016.08.08. 11:48:19

az egész kb értelmetlen nyálverés, mert a foglalkoztatási ráta az ami érdekes, hogy a munkaképes korosztály mekkora hányada dolgozik ténylegesen

vagy ami még érdekesebb lenne, hogy a munkaképes korosztály mekkora hányada fizet adót Magyarországon, mert ebből ugye kiesik a közalkalmazott, a köztisztviselő, a közmunkás, a külföldön dolgozó is, csak az marad aki az adót fizető versenyszférában dolgozik

az egész munkaerő-hiány probléma egy felnagyított valami, rengeteg az inaktív akiket vissza kéne rángatni a munkaerőpiacra, így legalább van hova

orangeman · http://chengyu.blog.hu 2016.08.08. 11:52:43

@mézesmackócskácska: A probléma az - és ezt a rendszeresen balra toló "szakértői gazdasági" blogok nem veszik észre - hogy pont azoknak a legrugalmatlanabb a foglalkoztatása (= legnehezebb őket kirúgni, ha a gyerek beteg, akkor betegszabadság; magas minimálbér), akiknek jó lenne a részfoglalkoztatás.

A részfoglalkoztatás nem azért nem terjedt el, mert a magyar társadalom valamilyen, hanem mert ez a lehetőség jelenleg a munkaadóknak nem éri meg. Persze lehet azon gondolkozni, hogy hogyan változzon a "társadalmi attitűd", de ebben akkor lesz változás, ha ez a munkaadóknak is meg fogja érni.

(Ugyan ez a helyzet a minimálbérrel. Amíg egy soha nem dolgozott közmunkás nem fogja tudni kitermelni még a minimálbért sem, addig a munkáltatók nem fogják felvenni. Nyilván, ha alacsonyabb pénzért lehetne foglalkoztatni ,akkor tanulna egy kis munkakultúrát, és 2-3 év után megbecsült munkatárs lenne jóval több pénzért(és a gyökereket meg egyszerűen ki lehetne rúgni), na az mindenkinek win-win szitu lenne.

@karandash: "Én azt látom az ábrából, hogy a részmunkaidő ott terjedt el, ahol magas szintű a munkavállalók jogvédelme, a munkáltató jogkövetése és az órabérek olyan magasak, hogy elég jövedelmet ad egy részmunkaidős állás is egy egyetemista fiatalnak, kisgyerekes anyának, nyugdíj mellett dolgozónak."

Ez így igaz, de a munkavállalók jogvédelmével azért annyiban kell vigyázni, hogy egy csomó cikket olvastam arról, hogy Olaszországban egy fiatalnak nagyon nehéz munkához jutnia (munka= rendes, határozatlan idejű, bejelentett meló), mert a szabályok nagyon védik a mv-t, és ezért (i) az öregeket lehetetlen kirúgni; (ii) a cégek sem kockáztatnak azzal, hogy felvegyenek valakit, akit utána nehéz lesz kirúgni. Kinek jó ez? a mv-nek nem, az biztos...

qwertzu 2016.08.08. 12:05:57

@chrisred: De basszus, bárhogy tolják is egyesek, az, hogy a külföldön dolgozók nincsenek benne a munkanélküliek statisztikában, az normális. Mindenhol így van, és mindig így volt. Ez valami teljesen abszurd nézőpont, hogy munkával rendelkező embereket munkanélküliként kéne számontartani.

dunántúli gyerek 2016.08.08. 13:56:53

@Szakura: Ööö, nem, nem azért. A letelepedési kötvény csak 3500 embert érint, nem évente, hanem összesen.

dunántúli gyerek 2016.08.08. 13:57:59

@chrisred: Minden országban, és a gyurcsányi Magyarországon is beleszámolták.

igazi hős 2016.08.08. 14:00:02

@ember100: De az. Eddig nem volt nyilvánvaló?

dunántúli gyerek 2016.08.08. 14:03:16

@chrisred: A statekba csak az életvitelszerüen mo-n élő, de kint dolgozó emberek számítanak bele, megint, mint minden európai országban. A komáromi és esztergomi ipari parkokba naponta átjáró párezer szlovák (többnyire magyar) munkavállaló például a szlovák munkanélküliséget csökkenti.

igazi hős 2016.08.08. 14:09:12

@dunántúli gyerek: "A kivándorlók helyébe bevándorlók jönnek, a szaldó pozitív" Hányszor linkelitek még be ezt a százezernyi kamumagyarral átvert statisztikát? Igen, minden ukrán és orosz maffiózó, akinek kellett az EU-s vízum, de nem kapott volna, vett magának magyar állampolgárságot és lakcímet. (Jó üzlet nekik, jó üzlet a Fidesznek.)
Rajtuk kívül az ukrán válságkor átköltözött pár ezer valódi magyar, egy részük talán itt is maradt. Menekültből pár ezer maradt nálunk.

dunántúli gyerek 2016.08.08. 14:11:31

@igazi hős: Értem én a viccet, csak nem szeretem.

Ha nem tetszenek a számok, várom az ennek ellentmondó számokat.

dunántúli gyerek 2016.08.08. 14:51:41

@igazi hős: A menekültek egyáltalán nem osztanak-szoroznak, mert a link alatt meg lehet találni a korábbi évek szaldóját is, és az is hasonló mint a 2015ös.

chrisred 2016.08.08. 20:20:27

@dunántúli gyerek: Jó, igazad van, rosszul tettem fel a kérdést: melyik uniós országban számolják bele konkrétan, ami nem Magyarország (akár gyurcsányi, akár orbáni)?

ember100 2016.08.08. 23:42:00

@qwertzu:
Helló !

Jogos ! :)
De akkor nem kell belevenni a magyar statisztikába , hiszen nem itt fizet adót járulékot nem termel GDP-p stb....
Ennyi erővel azt is mondhatnám hogy én adok munkát az amerikai elnöknek MERT ha én lennék az akkor Obama munkanélküli lenne :)

2016.08.10. 04:19:41

@orangeman: a jogvédelmet arra értem, hogy mondjuk egy 4 órára bejelentett prolival ne dolgoztathassanak le 8 órát, ahogy az Magyarországon bevett gyakorlat.
süti beállítások módosítása