Szánalmas a magyar GDP-növekedés? Erről akkor mit lehet mondani?

2016. június 10. 14:58 - Napi Csárt

Sokszor olvashatjuk a hírekben, hogy ennyire magas a magyar GDP növekedés, vagy annyival maradtunk el az adott összehasonlításra szánt országtól. Ahhoz viszont, hogy valóban össze tudjuk hasonlítani magunkat másokkal, ismernünk kell más országok adatait is. 

Az OECD országok között a legmagasabb növekedés Indiában, Kínában és Indonéziában várható, azonban ezek az országok se méretük, se jelenlegi gazdasági helyzetük nem összehasonlítható hazánkkal. Vehetjük alapként Az OECD átlagát is, azonban ezzel sem leszünk beljebb, hiszen sok, különböző ország adja ezt az adatot. A sereghajtók is kilógnak, sem Brazília, sem Japán gazdasága nem olyan, mint a miénk. 

Míg hazánkban 3,1 százalék, Portugáliában 1,3 százalék a várható gazdasági növekedés 2017-ben. Szlovákia (3,1százalék) és Csehország (2,6 százalék) viszont egészen hasonló, mint a magyar várakozások. Van azonban egy méretében és helyzetében is hasonló ország (Szlovákián, Románián és Csehországon felül), amellyel mindenképp érdemes összehasonlítani Magyarországot, ez pedig Portugália. Hazánkhoz hasonlóan az EU periféria-országáról van szó, és a lakosság száma is hasonló.gdp.jpg


37 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://napicsart.blog.hu/api/trackback/id/tr168797750

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BircaHang Média szerkesztősége · http://bircahang.org 2016.06.10. 15:01:47

Biztosan a Zorbán meghamisította az adatokat, nem?

Revizionista 2016.06.10. 16:12:30

Lehet nyugodtan hátradőlni de az a helyzet, hogy mi NEM MÁSHOL élünk, hanem ITT!
Speciel egyáltalán nem vigasztaló egy ilyen ábra mindamellett, hogy a GDP-nek eleve semmi köze a valós életminőséghez.

Mr. Waszabi 2016.06.10. 17:04:02

Lassan az 'a' betűt ki lehet hagyni országunk angol elnevezéséből - az tükrözi majd a valódi valót.

Mr. Waszabi 2016.06.10. 17:10:43

@Revizionista: a jelek szerint nem látod át a kormányzati politika ördögi vonásait. Pont azért tolják az állami beruházásokat, EU-s pénzeken, hogy ellensúlyozzák statisztikailag a nép elszegényítését. Orbán Viktor még 2011 januárjában nyilatkozta egy osztrák lapnak - na ná, hogy itt nem ismételte meg -, miszerint a magyar munkaerőt - érted: te az ő szemében csak ennyi vagy - a kínaival akarja versenyképessé tenni. Ha van pici eszed, akkor ebből leveszed azonnal, hogy ez gyakorlatilag a te elszegényítésedet jelenti. Ezt konfigurálandó született meg a rezsicsökkentés ötlete. A munkaerő csak úgy szegényíthető, ha azért éhen nem döglik, ergo a megélhetési költségeit csökkenteni kell. Mert ha agyonbsszuk adókkal, akkor valahogy biztosítani kell, hogy azért éhen ne dögöljön, be tudjon járni dolgozni éhbérért. Orbánnál gonoszabb embert (?) nem tudnék hirtelen idézni ezerszázéves történelmünkből. Sztem nem is magyar, annyira gci.

Nzoltan 2016.06.10. 17:34:41

@Mr. Waszabi: Cserébe az mnb meg szórja ki a pénzt a kisvállalkozásoknak. Nem olyan feket-fehér ám minden.
Egyébkent úgy osszák ki a zsét, ahog a hétéves ciklust előre letárgyalták. Az előző ciklusban csak a támogatások tizenhat százaléka mehetett a a vállalkozásoknak, mert fletóek inkább a presztízsberuházásokat preferálták. Így allapodtak meg. Most ez 60+ százalék.

Jóska Pista 2016.06.10. 17:37:04

Mikori növekedés volt 3,2 % ?
Ja, a 2017.

nu pagagyí 2016.06.10. 17:37:30

Lemaradt egy brossurával a posztoló. A jelenlegi szánalmas GDP adatok és főleg a beruházások jelentős csökkenése miatt, a mérvadó intézmények már lényegesen kisebb növekedést várnak.
De ha már előrejelzés, a poszter mondhatott volna 10%-ot, akkor papíron vezetnénk a mezőnyt és még meg is dicsérnék a megbízói.

Mr. Waszabi 2016.06.10. 18:19:48

@Nzoltan: bevetted a Matolcsy tablettát? Gyorsan köpd ki. Ugyanis a magyar gazdaságba nem áramlott volna egy fillér külföldi tőke sem, ha az MNB finanszírozni lett volna képes. Nem tudta 25, 20 éve sem, és ma sem tudja. Nincs elég hazai tőke. 25 éve nincsen, és ez nem baj, mert racionális gazdasági szakember pontosan tisztában van azzal, hogy 40 év kommunizmus után az nem egy évtized, amíg fel tud tőkésedni egy nemzetgazdaság - értendő ez alatt, hogy a hazai vállalkozások kinőnek a semmiből, s a szorgos, évtizedeken át megtermelt profitjukból képződhet meg a hazai tőke. Nos, mondom, hogy a hazai tőke növesztése 1998 tavaszán abbamaradt - amikor is Orbán Viktor lett a főnök, és elkezdték lopni a közvagyont. Nem tudom, hány éves voltál akkoriban, de frissíteném emlékezetedet - a Horn kormány egy 3 milliárd dolláros privatizációs bevétellel zárta addigi tevékenységét. Orbán ugyan tovább csökkentette az államadósságot '98 után, ám ennek ára az volt, hogy a közalkalmazottak nyomorogtak. Én akkor 10x annyit kerestem a magánszférában, mint a diplomás feleségem az államiban. Amikor a fidesz először megbukott, és Medgyessy felemelte a közalkalmazottak bérét, majd bevezette a diplomás minimálbért, nos őt sokan támadták emiatt. De, ami a lényeg - ha ezt ő akkor nem teszi meg, akkor Orbántól hiába is vártad volna. Ő leszar mindenkit magán kívül, és ez ma sincsen másképp. Nézd csak, mit művel hatalmával most épp Spéderrel. Én annak örülök, hogy semmilyen fronton nem vagyok ismerőse Orbánnak - mert akiről nem is tud, az ellen nem kelhet fel haragja sem. Másfelől nézve viszont, pont azért igyekszem makulátlan, becsületes életre, beáldozván sok elérhető nyereséget, hogy egy ilyen fszkalap ne kaphasson rajta semmiben, ami az ő általa gründolt, ám láthatóan gonosz szándékból, azaz más magyar emberek tömegei érdekei ellen hozott törvényeibe beleszőtt. Mert ne legyél naiv - ők kibszott lusta gcik, és egy plusz betűt se alkotnak, ha az nem szolgálja az ő személyes érdekeiket. Hát, sajnos, ez a mai valódi magyar valóság. És nagyon sajnálom, hogy a magyar emberek tekintélyes hányadát úgy át tudta bszni ez a Kádár-mániás barom, hogy lassan már harmadik etapban lopja gyermekeink jövőjét. Tényleg elhitted, hogy 40-es diplomás családok, 2-3 gyerekkel csak úgy heccből emigrálnak innen? Végig se gondoltad, csak a pofád nagy. De, segítek: kibszottul erős motiváció kell ahhoz, hogy egy szépen kifejlett magyar család feladja itteni létét, és tokkal vonóval beugorjon az ismeretlenbe. Ehhez képes több százezren vannak mára - és, ami a legszebb: mindegyik elmondta, akit megkérdeztek, hogy nem önszántából ment el. Hanem mert itt nem tudtak megélni. "Senkit nem hagyunk az út szélén" - ez volt Orbán ígérete. Hát, nem tartotta be. És nem is magyarázta meg, miért nem. Nos, ezért kudarc Orbán III. És lehet, hogy bukásának ára az ország csődje kell legyen - de történelmünket áttekintve egy biztos- minden köcsög a gödörben végezte, aztán a nép meg vagy rászart sírjukra, vagy nem. Orbán várható kupacára nem kötnék fogadást, de sztem új telket kell vennie a Farkasrétinek - nem a sok virág miatt, hanem a sok köbméternyi szar bűze miatt, amit odatolnak majd az emberek. Rákosi kismiska volt hozzá képest, sztem.

fidesz maszop dk egykutya 2016.06.10. 18:23:38

Matolcsy álmainak adatai? Ja igen. Na meg azt sem árt megnézni, hogy honnan növekszik... a béka segge alól könnyebb növekedni, főleg egy rakás ingyen pênzből.

igazi hős 2016.06.10. 20:25:08

@Nzoltan: "Cserébe az mnb meg szórja ki a pénzt a kisvállalkozásoknak. Nem olyan feket-fehér ám minden." Miről beszélsz, ember? Láttál már bármilyen támogatási kiírást, vagy csak a kormányzati hazugságokra hagyatkozol?
Ha lesz valami pályázat, akkor annak előre meg lesznek a nyertesei, de mi nem leszünk közte. Ahogy az energetikai pályázatokat és áthazudták valami egészen másnak, ami ugyan nem hatékony, viszont csak a Fidesz emberei nyertek rajta, a magánemberek még véletlenül sem. Elképzelem ahogy a Fidesz a gazdaságélénkítést is ugyanúgy vezényli le, mint a földrablást:
- meghirdetik, hogy mennyi sok pénz lesz gazdaság élénkítésre és "főként" a kkv-k számára,
- kiírják a pályázatot, ahogy szokták 60% szubjektív értékeléssel, nehogy véletlenül ne a megfelelő pályázók nyerjenek,
- nyerni fog több ezer kisvállalkozó, ezt büszkén kirakják óriásplakátokra és minden médiumból ez fog folyni,
- és nyer pár tucat nagyvállalkozó, ezt nem nagyon fogják terjeszteni,
- a pénz 80-90%-a az utóbbiakhoz kerül.
Egyszerű ez, mint a faék.

1ghost 2016.06.10. 20:25:10

@Nzoltan:

"Cserébe az mnb meg szórja ki a pénzt a kisvállalkozásoknak. "

Így van, te narancsfasz! Ilyet utoljára 1987 előtt csináltak a komcsik, az egyszintű bankrendszer világában. Bár ti is komcsik vagytok, csak narancskomcsik de a lényetek ugyanaz: loptok, csaltok, hazudtok, és még dilettáns szakbarbárok vagytok is a tetejébe.

A vállalkozások hitelezése a civilizált világban a kereskedelmi bankok feladata, de hát te, mint ezernickű bérnarancsos hülyegyerek ab ovo nem értheted ezt, hiszen ostoba vagy, mint a gazdád + a tökfej matócsy!

Ti csak a tolvajlásban jeleskedtek, minden máshoz hülyék vagytok, mint a segg, de annyira ám, hogy még a tengernyi eu-s lóvé mellett is gazdasági sereghajtóvá tettétek a hazát, és ezekért a gaztettekért + a rablásokért felelni fogtok.

Emzé Periksz 2016.06.10. 22:14:41

Hazug, geci cím. Növekedésünk nem kimagasló, de érzékelhető, jelentős.

tibor és klára 2016.06.10. 22:19:36

@Mr. Waszabi: a magyar munkaerő már most a kínaival versenyzik.

fidesz maszop dk egykutya 2016.06.10. 22:35:01

@Emzé Periksz: érzékelhetően szar, és érzékelhetően EU pénzből jön csak össze.

2016.06.10. 23:45:37

Kedves poszttoló! Meg tudnád mondani, ezzel a hihhhetetlen 3,5 ja, bocs, 2,5 avagy mégiscsak 2 %-os növekedéssel sikerült már elérnünk a 2008-as GDP-t? Tudod, a mocsok Gyurcsány utolsó sikertelen évéről van szó. Ja, még most se?
Olyan hülyeséget írsz, amiről már az átkosban is viccek keringtek: A jereváni rádió....bemondta, hogy a Szovjetunió csúnyán megverte az USA gazdaságát, mert az USA 2 %-os növekedéséhez képest 20%-ot növekedett a SZU!

2016.06.10. 23:48:40

Kedves fideszgyík! Azért ez mindent elmond rólad:Míg hazánkban 3,1 százalék, Portugáliában 1,3 százalék a várható gazdasági növekedés 2017-ben

fideszes Bróker kormány 2016.06.11. 00:01:47

A rendszerváltás legnagyobb gengszterpártja a fidesz maffia tényleg Görögország sorsára juttatta Magyarországot.

Ezek nem csak pofáztak ezek tényleg megcsinálták!

Flynn 2016.06.11. 05:06:47

Igen, a 21.500 dolláros fejenkénti Portugál GDP 1,3%-kal, 280 dollárral 21.780-ra nő, a magyar 13.500 dolláros meg 420 dollárral 13.920-ra.
Megközelítjük őket 140 dolcsival, így már csak 56 újabb év, hogy elérjük az ő mostani szintjüket...

BircaHang Média szerkesztősége · http://bircahang.org 2016.06.11. 07:55:50

@Mr. Waszabi:

Igen, mert Mo-on a világpn a legalacsonyabb az életszínvonal - legalábbis a ballib nedves álmokban.

BircaHang Média szerkesztősége · http://bircahang.org 2016.06.11. 08:00:31

@Flynn:

Téves. A magyar GDP jelenleg a portugálnak kb. a 90 %-a. Azaz a szintjük eléréséhez ilyen ütemben 6 év kell, nem 56 év.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2016.06.11. 08:43:32

1. az idei GDP növekedés nem biztos, hogy lesz 3%.
2. ha lesz növekedés, az nagy mértékben EU lóvékból van, meg a német autógyártásból. Érted, átállt az Audi gyár más típusra, 3 hónapig nem termelt, és csókolom, visszaesett a GDP
3. a GDP nagyjából semmit nem jelent - a GNP-t (nemzeti jövedelem, ami ugye a GDP hasznos része) meg nem szokták reklámozni.

Pillanatragasztó (törölt) 2016.06.11. 08:44:22

@BircaHang Média szerkesztősége: 60-65% a GPD per capita, ha meg az össz GDP-t nézzük, akkor kevesebb, mint 60%. Csak olyat hazudj, amit nem lehet 12 másodperc alatt kiguglizni.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2016.06.11. 08:51:11

És ezt kiteszi az Index a blog.hu címlapra.

BircaHang Média szerkesztősége · http://bircahang.org 2016.06.11. 08:53:53

@Pillanatragasztó:

Ne a nominális értéket nézd, hanem a PPP-értéket, ugyanis ez utóbbi a mérvadó az életszínvonalra nézve.

Netuddki. 2016.06.11. 09:05:56

3.1% mi? Miért nem mindjárt 31%?

No money, no GDP:
index.hu/gazdasag/2016/06/11/varga_mihaly_meglepett_a_gazdasag_lassulasa/

Ostoba, hazug, tolvaj fideszesek!

Mr. Waszabi 2016.06.11. 09:13:05

@Nzoltan: ezzel csak az a bibi, hogy az MNB-nek nem ez a feladata. Olyan pénzt tolnak a nemzetgazdaságba, amelynek más szerepe volna abban. Kíváncsian figyelem majd, mi lesz, amikor véget ér a felzárkóztatási támogatás időszaka. Különösen, ha Matolcsy valóban feléli a devizatartalékot. Könnyű elszórni azt, ami van - de összeszedni nem olyan könnyű. Közben pedig a versenyképességünk csökken. Nem szabad elfeledni, hogy még igencsak feltörekvő gazdaság vagyunk, nem szabadna felélni most a jövő tartalékait. Ott a görög példa, mi a következménye a felelőtlenségnek.

Netuddki. 2016.06.11. 09:34:08

@Mr. Waszabi: A probléma, hogy a matolcsi nem a "nemzetgazdaságba" tolja a pénzt, hanem a haveroknak, rokonoknak. Akiken keresztül gyakorlatilag elsikkasztják a (valóban) nemzeti (és nem fideszes) vagyont, aminek következtében soha nem fog megtérülni az országnak ez a (valójában kidobott) pénz. Úgy van ahogy mondod, ez a pénz a jövőben hiányozni fog az ország kasszájából.

A fideszes agitprop rizsa meg nem kell, láttuk már mi lett a felzárkóztatási EU-s pénzekkel. Minden lett belőle csak felzárkózás nem.

Buday András · http://polgarda.blog.hu 2016.06.11. 10:16:56

Tombolnak a -8-10%-ot összehozó szocioliberálisok, nem elég jó nekik a +1-3% se... hát igen, bárcsak kaphatnának már végre egy esélyt!

:D

Mr. Waszabi 2016.06.11. 10:20:05

@Tibi !: ott a pont az utolsó mondatodban. Ahogy látom, sokat ártott a fejlődésnek az ingyen pénz. A '90-es évek végéig nem volt se hitelünk,se támogatás. Nehezen szenvedte ki az ország a tőkehiányt, de az embereket arra sarkallta többségében, hogy megoldja valahogy, hogy tudjon előre lépni. Sajna, már akkor is volt egy réteg, aki inkább a lopásban gondolta a meggazdagodás kulcsát.
Azt azonban nem szabad az EU szemére vetni, hogy másként gondolkodnak a nyugatiak, mint a Lajtától keletre, meg a Balkánon. Sztem még mindig nem fogták fel, mi a fene is történik a támogatásokkal.

2016.06.11. 10:48:41

@igazi hős: "- meghirdetik, hogy mennyi sok pénz lesz gazdaság élénkítésre és "főként" a kkv-k számára,
- kiírják a pályázatot, ahogy szokták 60% szubjektív értékeléssel, nehogy véletlenül ne a megfelelő pályázók nyerjenek,
- nyerni fog több ezer kisvállalkozó, ezt büszkén kirakják óriásplakátokra és minden médiumból ez fog folyni,
- és nyer pár tucat nagyvállalkozó, ezt nem nagyon fogják terjeszteni,
- a pénz 80-90%-a az utóbbiakhoz kerül.
Egyszerű ez, mint a faék"

Van két szőlősgazda (10 és 12 hektár - tehát nem nagyok), akiket gyerekkorom óta ismerek. Tavaly vettek új John Deer traktorokat (17 mio) mindketten. A vételárból 7 -8 millió támogatás volt, amire pályázni kell. Pályáztak, nyertek, köszönték, megvették. Biztos vagyok benne, hogy nincsen semmilyen Fidesz-kapcsolatuk, mert mindkettőt 40 éve ismerem és rendszeresen beszélek velük.

Az igaz, hogy ezt a támogatást nem a MNB hanem az EU nyújtotta. Nem tudom ez mennyiben különbség? (Mármint az elbírálás szempontjából) - de olyan kritikákat is hallottam, hogy az EU-s pénzek is "téves" csatornákon folynak - hát ez itten két darab ellenpélda akkor.

2016.06.11. 10:53:53

@Semmitnemérszakitiltással: Nem tudom, de ha az én 1000 fős kis falumban a közvetlen barátaim körében 2 és még 2-ről tudok, akiket csak ismerek, akkor ha ezt felszorzom az országra, azt gondolom, hogy a pénz elég nagy része jó helyre megy. Persze ez nem segít azon, hogy ha mondjuk teszem azt, 20%-át ellopják.

Nord72X 2016.06.11. 16:25:57

@Mr. Waszabi: Már a 80-as években olyan hiteleket vettek fel zsinóron lóbált elvtársak amit fel sem mértek ép ésszel hogyan is lehetne majd visszafizetni, akkoriban ezek a pénzek még szinte elérhetetlen értéket képviseltek, még egy akkori milliomosnak is, igy nem volt nehéz agyon korrumpálni a teljes politikai szektort, aztán jött a módszerváltás, kiforditották a köpönyegüket és elkezdték osztani az észt, nem a józant, csak a meséket, nagyon jól tudták kihez kell odacsapódni, hogy NEKIK jó legyen, és dőlt is a lé, de legalább a 90esben még úgy érezhettük MI hétköznapi emberek, hogy nekünk is csurran-cseppen....aztán hirtelen jőtt a 2000-es évek, mindenkit megmételyezett a sok mézes-mázasan becsomagolt sz@r ami az országba áramlott és ez padlóra is küldte a még megmaradt kiépitett infrastruktúrákat, kisebb vállalkozásokat és cégeket,mindent. Azóta ez az elszabadult elmebaj tombol, mindenkit kiforgattak önmagából (vásárolj, kell az neked, bankolj, meg a sok kamu szemfényvesztő szlogen) és a hétköznapi ember meg csak nézett, de még mindig elmerülve a trutyiba nem látott az orránál sem messzebb ...itt nem lehet egy ember nyakába varrni mindent, ez egyszerűen értelmetlenség, de fontos EMLÉKEZNI az igazságra (az egyetemesre) és nem egymás nyakának esni, az sehova sem vezet.

Mr. Waszabi 2016.06.11. 18:43:37

@Nord72X: sztem ne nyilatkozz olyan dolgokról, amiket nem éltél meg. Mert ha csak mások közvetítéséből ismersz állítólag tényeket, abba azoknak a másoknak szubjetuma, ne adj Isten hazugságai is belekeverednek. Ez az állítás évszázadok történelmére igaz. Most olyan dolgot mondtam, ami alapján át kéne gondolnod, értékelned nem csak mostani posztodat, de sok minden mást is, ami a te fejedben tényként azonosul, habár nem az.
Hidd el, abszolút jóindulatból mondom mindezt. Ma nagyon jó napom van - más, rosszabb napokon szimplán, izomból szarrá alázom egyes vitapartnereimet, akik ilyen blfszságokat hordanak össze.
Mondjuk, hogy jó napot választottál :) Nincs harag, remélem :)

Nord72X 2016.06.11. 21:52:35

@Mr. Waszabi: Nem vagyok haragtartó ember, max az egyoldalú véleményekkel nem értek egyet.
44 évesen nem szeretnék a levegőbe beszélni, de gondolom te sem meggyőződés nélkül irod le a véleményed, végülis mindketten szubjektíven és a saját életünk eseményei, tapasztalásai alapján formálunk véleményt.
Olyan ember nincs akinek mindenre van rálátása vagy mindent tud, nem is lenne értelme ilyet keresni.
Én szimplán leirtam a személyes véleményem, ami nincs kőbe vésve, minden csak nézőpont kérdése, én igy látom, te úgy, más meg végig sem olvassa.... C'est la vie...
A statisztika (jelen cikk esetén is) olyan mint egy illuzionista, nem azt mutatja ami a lényeg.
Humorosan is fel lehet fogni, vagy halálosan komolyan, ki mit választ, szíve joga :)

Mr. Waszabi 2016.06.12. 07:43:28

@Nord72X: bocs, túltoltam picit tegnap, nem akartam sértő lenni.
Azt mondjuk nem értem, miért emlegeted a statisztikát, mivel nem hivatkoztam ilyenre. Én pénzről beszélek, amikor számokat emlegetek. A számok nem egyenlőek a statisztikával, ezt szükségesnek érzem leszögezni.
Hogyan terveznél meg egy beruházást, ha nem számolsz? Ha nem méred meg, mi, mekkora, mennyi és van-e annyid? Sztem félreértettük egymást.

Számomra természetes és logikus volt, hogy a kommunizmusból kifelé törekedtek itt az emberek. Nem a 80-as évektől, hanem már a 60-asoktól kezdve. Ösztön ez - nem csak itt, de bárhol a világon. Normális lakhatás, étel, ruha, utazás, szórakozás, vagy hogy azt tanulhasson és dolgozhasson mindenki, amihez érzéke van. Nem nagyon lehet kibújni a tömeg hatása alól, azaz valamilyen szinten muszáj alkalmazkodni. És a diktált trenden belül van mozgásterünk, egyéneknek.
Nehéz 40 év lemaradást behozni? Az. Tehetünk arról, hogy pont az átalakulás évtizedeiben éljük itt aktív korszakunkat? Nem. Viszont, ha már így adódott, akkor azon kell igyekeznünk, hogy minél jobbat hozzunk ki lehetőségeinkből. Ami biztosan nem lehet a múltba való visszamenekülés - ami egyébként sosem szokott sikerülni. Mert az nem fejlődés, és aki nem fejlődik, az végleg lemarad. Nem lehet felülről diktálni az életnek, én úgy látom.
Azt meg kell tudni érteni, s elfogadni, hogy amíg mi itt szocreált csináltunk, addig a nyugati országok meg nem. És nem az ő hibájuk, hogy mi hátránnyal indultunk 90-ben, illetve a cucalista gazdálkodás hibáiért sem tehetők felelőssé. Viszont, értékelni kéne, hogy van egy közös szándék az egységes Európa létrehozására, és hogy támogatják pénzzel a lemaradottabb országokat. Így bő évtized után már azt gondolom, hogy a volt keleti blokk kis országainak kellett volna összetömörülniük egy EU2-be. Visegrádi4-ek vagy 8-ak, ilyesmi.Hasonló gazdasági, technológiai és társadalmi fejlettségű országok hatékonyabban tudnak együttműködni. Egy EU2 már azért elég nagy piac is lenne (cca.100 milliós), és érdekérvényesítő képessége is nagyobb. Lehetett volna lazább költségvetési hiányuk, lehetett volna lassúbb fejlődés is. Viszont azt látni kell, hogy a szocreálban technológiailag is iszonyatosan le voltak maradva ezek az országok - a gyártósorok, műszerek nagy hányadát nyugatról kellett volna megvenni, mert itt nem volt olyan, viszont kevés volt a devizabevétel ehhez. Tehát a függés már akkor is megvolt. Ezt azért mondom, mert nem volt nyerhető elképzelés a kommunizmus.
Meg lehet nézni, hogy a II. VH előtt nem volt fejletlenebb országunk ipara, mint a nyugatiaké. Exportképes volt, sőt, bizonyos szektorokban még piacvezető is. Nos, a kommunizmussal ez elveszett, feléltük, ez van.

becsajozok.hu · http://becsajozok.hu 2016.06.20. 00:21:12

Sok szöveg van ezen az oldalon. Tényleg van mit magyarázni ezzel kapcsolatban.
süti beállítások módosítása